— En av tre går ut av videregående skole med så dårlige ferdigheter i språk at de ikke kan klare seg i arbeidslivet. Det er en utfordring. Derfor mener vi at elevene må kunne få konsentrere seg om kun hovedmål, sier Helene Fredheim (Frp), medlem i oppvekststyret.

Oppvekstpolitikere Helene Fredheim (Frp) mener elevene i ungdomsskolen må få konsentrere seg om hovedmål. Det mener hun vil styrke språkferdighetene og hindre at elever dropper ut når de kommer til videregående. Foto: Kristin Ellefsen

Både Frp og Høyre mener Kristiansand må søke om å få innføre en forsøksordning der elever som ønsker det skal slippe både eksamen og karakter i nynorsk. Også skriftlig nynorsk vil trolig utgå.— Vi håper å kunne gjennomføre dette på så mange ungdomsskoler som mulig. Helst alle sammen slik at vi får en så bred erfaring som mulig, sier Helene Fredheim.

Vanskelig

På Haumyrheia skole skal elevene snart ha tentamen i sidemål. Der er tiendeklassingene Solveig Steinsland, Elisabeth Lunde, Mia Rados og Silje Songe redde for at karakteren i nynorsk skal bidra til dårlig snittkarakter.

Derfor vil de også ha dagens sidemål bort.

— Vi har hatt kort tid på å lære det, og så skal vi snart ha tentamen. Jeg er redd for at det vil føre til at jeg får en dårlig karakter og at snittkarakteren dermed min blir dårligere enn om jeg ikke hadde hatt nynorsk, sier Mia Rados.

De mener nynorsk er vanskelig og de har problemer med å skjønne hva som er lov å skrive på nynorsk og hva som ikke er lov.

- Men dere har jo spansk, og det er vel også vanskelig?

— Ja, men jeg tenker at det er noe som jeg vil ha mer bruk for, mens nynorsk er så likt bokmål at det trenger jeg ikke å kunne lære å skrive, sier Silje Songe.

Enig

Leder i oppvekststyret, Mette Roth (H), mener det er feil å fremstille tiltaket som kun et middel for å hindre at elever dropper ut. For henne er det like viktig at elevene skal få konsentrere seg om hovedmålet.

— Slik undervisningen er i dag, blir det brukt så lite tid på sidemål at det er vanskelig for elevene å få gode ferdigheter. Og de to målformene har nå blitt så like at de er vanskelige å skille for elevene, sier Roth.

Selv om resultatet skulle bli en prøveordning, vil det fortsatt være sidemålsundervisning i Kristiansand.

— Vi skal ikke fjerne nynorske tekster. Der har nynorsk en kraft som ingen andre har. Elevene vil også få opplæring i grammatikk og språkhistorie. Poenget er at det ikke skal være karakterer og ikke eksamen, sier Roth.

Mindretall

Oppvekstpolitiker Irene Solli (KrF) reagerer på at Høyre og Frp fremstiller tiltaket som noe som kan hindre elever i å droppe ut.

— Jeg kan ikke se hvordan det å ta bort nynorsk på denne måten skal hindre elevene fra å droppe ut. Jeg tror ikke det er nynorsk som er hinderet, sier Solli.

- Høyre mener at det vil være bra for elevene å konsentrere seg om hovedmål?

— Jeg kan ikke se at det er noe argument, for elevene må likevel følge undervisningen i sidemål. At det skal styrke elevenes ferdigheter i hovedmål, har jeg vanskelig for å se, sier Solli.

Hun tror ikke forslaget får flertall siden både Venstre, Ap og KrF har vært mot forslaget til nå.

Også i vidergående?

I videregående skole i Vest-Agder kan sidemål bli valgfritt for de som tar studiespesialisering påbygging. Det vil si elever fra yrkesfag som vil ha studiekompetanse.

Fylkeskommunen har søkt om et slikt forsøksprosjekt etter et vedtak i hovedutvalg for utdanning og kultur.

— Begrunnelsen er å se om det er flere som fullfører hvis det ikke er sidemål, sier fylkesutdanningssjef Arly Hauge.

Kritisk

Noregs Mållag er kritisk til forsøkene.

— Det er ingen ting som tyder på at sidemål er grunnen til at elever dropper ut. Det finnes det ingen dokumentasjon for, så dette er uten rot i virkeligheten, sier Ingar Arnøy, skulemålsskrivar (sekretær) i Noregs Mållag.

Han er kritisk til at saken ble tatt opp som eventuelt på et møte i mai, og han kjøper heller ikke argumentet om at elevene blir styrket i hovedmål hvis skriftlig sidemål fjernes.

— Det blir brukt svært lite tid på sidemålsundervisning, så det er med andre ord lite tid som kan frigjøres, mener Arnøy.