KRISTIANSAND: Det viser oversikten over trafikkdrepte i 2012. Men selv om dødstallene gikk opp i 2012, har betydelig færre blitt drept i trafikken på Agder de to siste årene dersom man ser på statistikken tilbake til begynnelsen av 2000-tallet.

— Det er jeg svært glad for. I flere år på 2000-tallet lå dødstallene jevnt i Vest-Agder, men nå har vi sett en betydelig nedgang de to siste årene. Agder har dermed bidratt til nedgang i landstatistikken over trafikkdrepte, sier Johan Mjaaland, avdelingsdirektør i Statens vegvesen Region Sør.

Økning i begge fylker

Antall trafikkdrepte gikk opp både i Aust-Agder og Vest-Agder i 2012. I Aust-Agder er det en dobling i antall trafikkdrepte. I 2011 omkom tre personer i trafikken i austfylket, mens det i fjor omkom seks personer.

<b>Johan Mjaaland</b> Foto: Tormod Flem Vegge

Mjaaland synes det er beklagelig at flere av dødsulykkene de siste årene har skjedd med motorsykler.— I tillegg har flere ulykker vært preget av fart og rus, sier Mjaaland.

Han kan ikke forklare nedgangen i antall dødsulykker med et enkelt svar, men peker på flere mulige årsaker.

— Færre ulykker på E 39 kan skyldes at vi har satt ned hastigheten på ulike strekninger. I tillegg er det etablert midtrekkverk flere steder. Dessuten er bilparken blitt betydelig bedre. Det er ulike momenter som til sammen gir effekt, sier Mjaaland.

Veivesenet har de siste årene kjørt omfattende holdningskampanjer. Mjaaland mener det nytter.

— Hvis ikke hadde vi ikke fortsatt. Vi ser at det aller viktigste er å skape gode holdninger hos trafikantene. Det handler om å holde fartsgrensene, bruke bilbelte og kjøre rusfritt, sier Mjaaland.

Øke veikvaliteten

— Hvilke tiltak gjøres for å senke dødstallene ytterligere?

— Vi vil fortsette å øke kvaliteten på hovedveinettet. I tillegg blir det satt opp noe mer midtrekkverk på E 39 i 2013. Det blir også forsterket midtoppmerking, såkalt romlefelt, som varsler trafikanter som krysser midtstripen, sier Mjaaland.

I Vest-Agder omkom åtte personer i trafikken i 2012, noe høyere enn i 2011. Men tar man for seg statistikken helt tilbake til 2002, ser man at det har vært langt dystrere dødstall tidligere år. På de ti årene er det kun i 2011 at det har vært lavere dødstall.

Flest omkom i trafikken i 2002. Da døde hele 28 personer i trafikkulykker på Sørlandet.

På landsbasis mistet 154 personer livet i trafikken i Norge i 2012. Det er 14 færre enn året før og det laveste tallet siden 1950. Distriktsleder i Vest-Agder Trygg Trafikk, Ole Rath, er svært glad for den nasjonale trenden også har nådd Sørlandet.

- Aldri gi opp

— På den ene siden er det svært gledelig å se at dødstallene går ned i landsdelen. Men det vil jo uansett oppleves like vondt for de familiene som mister sine i trafikken. Derfor må vi aldri gi opp arbeidet med å forebygge selv om statistikken er nedadgående, sier Rath.

<b>Ole Rath Hansen</b>

Ifølge Trygg Trafikk er én av to dødsulykker selvforskyldt.— I omtrent halvparten av sakene har de omkomne kjørt i rus, holdt høy fart eller droppet bilbelte, sier Rath.

Ifølge Trygg Trafikk påvirkes i snitt cirka 200 personer svært sterkt når én person omkommer i trafikken. Det betyr at nesten 31.000 personer ble direkte berørt av de 154 dødsulykkene i 2012. — Det er svært mange mennesker. Derfor er det forebyggende arbeidet enormt viktig, sier Rath.

I morgen samles "Aksjon mot trafikkdød" i Sørlandsparken for å minnes dem som omkom i trafikken i 2012. Til stede er representanter fra stortinget, politi, Statens vegvesen, Trygg Trafikk, fylkeskommunene og Den norske kirke.

Statistikken under viser antall dødsulykker i agderfylkene.

Fylke20022003200420052006200720082009201020112012
Aust-Agder101110941075736
Vest-Agder1813135131313131268
Sum282423141723201819914