Hannes Ludescher gikk nøye over hengebroa fra 1956. Broinspektøren planlegger her hvordan han skal komme seg opp under brodekket på en sikker måte. Ståle Bjørkestøl er ansvarlig for sikkerheten. Foto: Anne Smith Lorentz
Alderen har satt sitt preg på Varoddbrua. Planen er at den må stå i fem år til, noe som vil koste 10 millioner kroner i vedlikehold. Foto: Anne Smith Lorentz
Varoddbrua bærer preg av sin høye alder. Planen er at den må stå i fem år til, noe som vil koste 10 millioner kroner i vedlikehold. Foto: Anne Smith Lorentz
Her klatrer Hannes Ludescher og Ståle Bjørkestøl ned under broa for å foretå nødvendige målinger. Foto: Anne Smith Lorentz
Høyt over vannskorpa utførte broinspektøren målingene som viser at Statens vegvesen må gjøre flere grep for trygg ferdsel over og under broa. Foto: Anne Smith Lorentz

— Det er mye avskallinger av betong i underkant av dekket. Det kan være fare for nedfall av betong, og dermed fare for å treffe båter under broa, sier Knut Asbjørn Koland, ansvarlig for brovedlikehold i Statens vegvesen.

Årsaken er rust på armeringen i betongen. Dette gir press på betongen, slik at den løsner og kan falle av. Nå vurderer Koland hva som må gjøres med Varoddbrua.

Renske løs betong

— Sannsynligheten er liten for at betong treffer båter, men i og med at det kan skje, blir nok konklusjonen at vi må renske nokså kjapt, sier han.

Vedlikehold av den gamle hengebroa fra 1956 har kostet rundt en million kroner årlig. En ny utregning bestilt av Fædrelandsvennen, viser at det vil koste rundt 10 millioner kroner å vedlikeholde broa til den etter planen skal rives i 2019. En rapport fra Statens vegvesen fra 2012 konkluderte med at vedlikeholdsbehovet for norske broer er på tre til fem milliarder kroner.

Uakseptabelt

Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) har ikke fått lest rapporten fra Varoddbrua, men er kritiske.

— Det er ikke akseptabelt at deler av en bru løsner og kan falle ned. Fundament og bærekonstruksjon må selvsagt kontrolleres og utbedres dersom det er fare for svikt i konstruksjonen, sier Øyvind Solberg Thorsen, direktør i OFV.

Han påpeker at dagens trafikkmengde og forventet vekst er så stor at det fornuftige er å bygge ny bro.

— Det er så godt som umulig for trafikantene å oppdage skjulte feil og mangler ved bruer eller tunneler. Derfor må vi kunne stole på at alt er i orden og at Statens vegvesen ivaretar vår sikkerhet gjennom jevnlige kontroller og rask utbedring av feil og mangler, både over og under brua og i selve brukonstruksjonen, sier Solberg Thorsen.

Søkte hjelp hos veidirektoratet

Inspeksjonen av Varoddbrua ble gjort av firmaet Dr. Techn. Olav Olsen AS i mai. Alle viktige konstruksjonsdeler ble da sjekket.

— Med hengebroer er det noen viktige deler vi går over. Vi ser nøye på alle forbindelsene, sier Hannes Ludescher, som overlater kommentarer om funnene til vedlikeholdsansvarlig for Varoddbrua. Broinspektøren har også tatt kontakt med veidirektoratet for å få flere syn på funnene.

— Jeg tror ikke dette er kritisk, men det er viktig at betongen fjernes, slik at det ikke treffer båter under broa. Det er en del av vår legesjekk av broer, slik at det er trygt å ferdes på og under broa. Det har ikke vært noe nedfall så langt, det viser at jevnlige kontroller fungerer, sier Knut A. Grefstad, sjefingeniør i Vegdirektoratet.

Rapporten viser også at det er stor slitasje på fire stålbjelker som bærer brudekket. Dette skal veivesenet ha kontroll på, og utbedringer er klargjort.

Ber om informasjon

Anne Furuborg, styreformann i Kristiansand Motorbåtklubb, mener veivesenet må opplyse om faren til båtfolket.

— Det høres ikke noe særlig greit ut. Dersom det er en reell fare for at betong raser ned, bør det gis beskjed om. Både om det er deler av broa som kan sikres, om det er trygge områder, eller deler man bør holde seg borte fra. Jeg regner med at man sikrer i en slik situasjon, slik at det ikke kan skje, sier Furuborg.