Geir Nilsen og kameraten har nærmere 40 dykk i området og har aldri sett så store bølger før.

— Det var akkurat det vi tenkte, sier Geir Nilsen når Fædrelandsvennen viser ham tallene fra Fjord Cats identifikasjonssystem.

Fartøyer med AIS (Automatisk identifikasjonssystem) utveksler informasjon om sin identitet, posisjon, fart og kurs. Systemet viser at Fjord Cat var ti minutter forsinket og økte farten fra 16 til 32 knop like før øya Kinn. Det er 6,5 knop raskere enn samme tur tidligere på dagen. I tillegg gikk skipet nærmere land.

— Jeg ble provosert da Fjord Line sa at de holdt lavere hastighet enn normalt, sier Nilsen.

Merker fra båten viser at det har vært store krefter i sving.

Enorme krefterDet var i 14-tiden torsdag at han og en kamerat var ute for å dykke. De hadde ankret opp like ved Kinn da Fjord Cat kom kjørende.

— Vi har nærmere 40 dykk området og er vant til at Color Line og Fjord Line går forbi. Derfor ventet vi med å hoppe uti. Men da dønningene kom var de to og en halv meter høye. Det var enorme krefter i sving, sier Nilsen.

Den 16 fot lange skjærgårdsjeepen ble kastet på land av bølgene.

— Det er klart at vi skal passe oss for store skip, men det må jo gå an å bruke skjærgården uten å bli skylt fire meter inn på land, sier Nilsen.

Båten har fått så store skader at den sannsynligvis vil bli kondemnert.

Store skaderFredag hadde den ulykkelige båteieren vært i kontakt med forsikringsselskapet.

— Den første inspeksjonen viser at båten har så store skader at den sannsynligvis blir kondemnert.

- Beklagelig

Linjesjef i Fjord Line, Atle Woxholt, er klar på at rederiet ikke har brutt noen regler.

— Kristiansand er en kommersiell havn med mye trafikk. Store skip lager store bølger, sånn er det bare, sier Woxholt.

Han forteller at det ikke er fartsbegrensning i området og at det varierer hvilken fart Fjord Cat går forbi Kinn. Han synes likevel hendelsen er uheldig.

— Det som har skjedd er beklagelig. Jeg har vært i kontakt med kapteinen og informert ham om hendelsen.

Går begge veier

Woxholt forteller at de vil være ekstra oppmerksomme i tiden framover.

Fædrelandsvennen har også fått et bilde fra en tipser som reagerte på at Fjord Cat gikk svært raskt i Byfjorden forrige fredag. Foto: Erling Lynne

— Vi prøver å ta hensyn til båtene som er i skipsleia, men brukerne av skjærgården må også ta hensyn til skipstrafikken. Dette går begge veier, sier Woxholt.

Lignende hendelser

Assisterende havnedirektør i Kristiansand, Thomas Granfeldt, bekrefter at rederiet ikke har brutt fartsgrensen.

— Så lenge skipet er over 50 meter fra land er det ingen fartsbegrensning. Generelt oppfordrer jeg rederiene til å vise hensyn og det har jeg inntrykk av at de gjør, sier Granfeldt.

Han forteller også om lignende hendelser.

— Vi har hatt noen tilfeller tidligere. Det er viktig at privatpersoner tenker på nyttetrafikken når de fortøyer. Man kommer langt med vanlig godt sjømannskap, sier Granfeldt.