— Hvis kjøretøyet er på 80 tonn, er det helt på grensen av hva som er forsvarlig. Maksimalt tillatt vekt på den brua er 50 tonn. Dermed er denne transporten langt, langt over hva brua er beregnet for, sier Anders Kivle.

Han er vedlikeholdsansvarlig for bruer i Aust-Agder. Ifølge en av dem som var med under transporten, Tommy Karlsen, var totalvekta på 80 tonn.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

Fikk dispensasjon

Torsdag 16. oktober kjørte lastebilsjåfør Thor Dagfinn Sundtoft, som jobber for ØP Anlegg over brua som går over Tovdalselva.

Han var på vei til Stoveland i Vegusdal med grovknuseren som skal brukes i forbindelse med byggingen av en skogsbilvei i området.

hengebro-frontbilde.jpg

Transporten var godkjent av Statens vegvesen, som også stilte med følgebil og sperret av brua.Det kan gis dispensasjon når et tungt kjøretøy kjører med følgebil fra Statens vegvesen. Da kan de sperre brua for annen trafikk.

Vedlikeholdsansvarlig Anders Kivle er ikke overbegeistret for transporten, selv om han sier det neppe er farlig.

— Brua skal sånn sett kunne tåle to kjøretøy på 50 tonn, til sammen 100 tonn. Dermed er det ikke farlig å kjøre over dersom man følger retningslinjene - men det er helt på grensen likevel, sier Kivle. Han sier han ikke var kjent med den tunge transporten, men at han skal undersøke saken videre.

Kivle opplyser at Senumstadbrua er en hengebru. Den skal dermed gi noe etter når et tungt kjøretøy passerer. At det knaker er ikke så uvanlig.

— Men det skal ikke oppleves så dramatisk som det tydeligvis gjør her, sier han.

Les også:

Så dramatisk ut

Det kunne se dramatisk ut da transporten gikk over elva.

— Jeg tror jeg kjører litt sakte over her, sier lastebilsjåfør Thor Dagfinn Sundtoft, i videoen som søndag ble lagt ut på Facebook av Sundtofts kollega Tommy Karlsen.

Han kommer i følgebilen bak og filmer det hele.

— Bare ta den tiden du trenger du, svarer Ole Martin Madsen fra Statens vegvesen over sambandet.

Han sitter i følgebilen foran i det lastebilen med en 50 tonns grovknuser nærmer seg den gamle Senumstadbrua i Birkenes kommune.

Brua gir etter og synker på det meste en halv meter, ifølge Sundtoft. Midtveis spør han sine kolleger hvordan det går?

— Hør hvordan det knaker da! kommer det fra Karlsen, og Madsen som venter et stykke foran, lurer på om han vil trenge ferge for å komme seg tilbake igjen over brua.

— Nei da, det gikk fint. Jeg holdt seks kilometer, svarer Sundtoft, som nå er trygt over på andre siden.

Godkjent

Thor Dagfinn Sundtoft forteller til Fædrelandsvennen at slike operasjoner kan se svært dramatiske ut for folk flest, men at de på ingen måte er farlige.

— Ferden over brua var på forhånd godkjent av Statens vegvesen, som sørget for å sperre den av. Det samme skjer med Varoddbrua når vi kjører transport over 65 tonn, men når denne synker, er det riktig nok ikke like synlig, sier han.

Kommunikasjonssjef Lars Helge Rasch i Statens vegvesen region sør bekrefter at transporten ikke var farlig.

— Når vi har med følgebil og har sperret brua, så betyr det at alt er i orden og at brua er godkjent for så tung transport, sier Rasch.

  • Det skal ikke oppleves så dramatisk som det tydeligvis gjør her.