Beundrende blikk møtte Svein Brekka da han for siste gang, i alle fall i denne omgang, møtte sykollegene Wenche Nilsen (t.v.), Solveig Birketvedt Salvesen og Nina Langholm Olsen. Foto: Lars Hollerud
Denne karen har neppe vært mer klar for 17. mai enn i år. Foto: Lars Hollerud
Gjennom 20 år som kursleder har Mary-Ann Råklev aldri opplevd en deltaker som til og med har smeltet sølvknappene selv. Foto: Lars Hollerud
Kniven har han skåret ut og slira har han sydd av okseskinn. Foto: Lars Hollerud
Kurssjef Mary-Ann Råklev nølte ikke med å gi sin mannlige elev toppkarakter. Foto: Lars Hollerud

GRIMSTAD: Ikke så merkelig da, at damene både klappet for og så langt etter 78-åringen, da han torsdag møtte opp i Råklev vev— og systuestue, en ombygd låve i Reddal som har vært Brekkas og ti damers møteplass hver torsdag siden august i fjor.

Der har de klippet og sydd nasjonale plagg under Mary-Ann Råklevs kyndige veiledning, som andre har gjort det i 20 år.

Kurssjef Mary-Ann Råklev nølte ikke med å gi sin mannlige elev toppkarakter. Foto: Lars Hollerud

— Mannlige deltakere har jeg hatt før. Men ingen har vært eldre enn Svein. Og aldri før har noen støpt sine egne knapper. Denne mannen har til og med laget skaft og slire til kniven, opplyser hun.

— Hvor mange sølvknapper har du støpt?

— 32. — Halssmykket også?

Denne karen har neppe vært mer klar for 17. mai enn i år. Foto: Lars Hollerud

— Ja, svarer han.

— Det heter hjertesprette, opplyser Mary-Ann Råklev.

Gjerstad

Svein Brekka har bodd i Kristiansand og livnært seg som tømmermann og byggmester i det meste av sitt voksne liv.

Man han har på ingen måte glemt sin barndoms Gjerstad, der farsgården står i Svein Brekkas navn. Tvert om.

Brekka har gjort så mye for hjemkommunen av han fikk kulturprisen i 2014. Og den som leser begrunnelsen for tildelingen forstår fort at mottakeren er en allsidig kar.

«Dette er en gild person som bidrar med blant annet lokalhistorie, treskjæring, produksjon av minnesmerker og byster, restaurering av bygninger og forfatterskap», sa ordføreren i Gjerstad en novemberkveld for halvannet år siden.

Kniven har han skåret ut og slira har han sydd av okseskinn. Foto: Lars Hollerud

Nå kan også bunadsying og sølvsmedkunst føyes til listen, i alle fall når det gjelder herrebunad fra Aust-Agder.

Og det var kulturprisen som satte fart i synåla.

Kulturpris

— Prisen var 10.000 kroner. Da var jeg ikke sen om å melde meg på kurs for å gjøre noe jeg hadde tenkt på lenge.

— Var du noen gang i tvil om du ville klare å tegne, klippe, sy og montere alt sammen?

— Nei.

I 100 timer har de holdt på, Brekka og damene, i den ombygde låven i Reddal.

Beundrende blikk møtte Svein Brekka da han for siste gang, i alle fall i denne omgang, møtte sykollegene Wenche Nilsen (t.v.), Solveig Birketvedt Salvesen og Nina Langholm Olsen. Foto: Lars Hollerud

Pluss 500 timer i sine hjem, for denne gjengens del beliggende i Tvedestrand, Søndeled, Arendal, Fevik, Birkenes og Kristiansand.

Hvis noen tror Svein Brekka har tenkt å hvile i sin bunad, er det aldeles feil.

Gjennom 20 år som kursleder har Mary-Ann Råklev aldri opplevd en deltaker som til og med har smeltet sølvknappene selv. Foto: Lars Hollerud

Multikunstneren er i full gang med å skape en miniatyrutgave av det fredede kulturminnet Egelands Jernverk i Gjerstad,.

Men det er en annen historie, som startet i 1703. Les også: