I forrige uke fikk Kjetil Abrahamsen tekstmelding fra skolen om at sønnen William ikke vil få noe busskort. Nye målinger av avstanden til skolen viste at det manglet 89 meter.

— Førsteklassingene får nå ikke gå sammen med sine klassekamerater til skolen, det er det sosiale aspektet ved dette. Men enda viktigere er det at vi ikke vil slippe barna våre ut på en trafikkfarlig skolevei, sier Kjetil Abrahamsen.

Ifølge Abrahamsen viste en måling som ble gjort fra baksiden av huset at sønnen har rett på skoleskyss. Da målingen ble gjort fra framsiden, var han akkurat under grensen på 2000 meter.

Andre husstander i nabolaget er i samme situasjon. I år rammer det to førsteklassinger.

Styrevedtak

Saken har vekt engasjement både blant foreldrene i nabolaget og i styret for Ytre Andøya Velforening. Der har styret vedtatt at hvis saken ikke løser seg, vil de betale barnas busskort framfor å slippe de ut på veien alene.

— Det er meningsløst å skille elevene på denne måten, de er en gruppe der det sosiale er veldig viktig, sier Dagfinn Haarr, leder i Ytre Andøya Velforening.

I tillegg mener han at det er urimelig å forvente at førsteklassinger skal kunne håndtere en vei han mener er lang og trafikkfarlig. Foreldrene er spesielt redde for et kryss barna må passere hvis de må gå hele veien til skolen.

Foreldrene Fædrelandsvennen møter, mener krysset har blitt ekstra trafikkfarlig på grunn av utbyggingen av næringsarealer på Andøya.

— Da de ble bygd, var vi veldig tydelige på at forslagene til avbøtende tiltak var for dårlige. Både skolen og velforeningen har flere ganger påpekt at dette er et dårlig kryss og at det er farlig for skoleelever, sier Anders Gaudestad, en av foreldrene i nabolaget.

Han viser til at siste ulykke var torsdag da en bil og en moped kolliderte i samme kryss.

Førsteklassinger

I en detaljregulering over Andøya går det fram at det bør gjøres tiltak for å få bedre trafikksikkerhet i krysset der bussen ikke en gang har egen busslomme. I samme reguleringsplan står det også at førsteklassingene på Andøya har skoleskyss.

— Vårt poeng er at vi ikke kommer til å slippe førsteklassinger ut i et trafikkfarlig kryss. Det er det som er viktig, ikke at vi skal betale noen hundrelapper ekstra for busskyss, sier Elisabeth Tetlie Abrahamsen.

Foreløpig har skolen påtatt seg å betale for skoleskyssen fram til saken er avklart.

— Jeg skjønner at foreldrene er opptatt av trafikksikkerheten og jeg ser at det er en økning i trafikken. Men avgjørelsen om busskort er det ikke jeg som tar, sier Øystein Mosfjeld, rektor ved Sjøstrand skole.

Gjenganger

Både Agder Kollektivtrafikk og Kristiansand kommune skal gå gjennom saken på nytt. Ifølge Svein Tore Kvernes, spesialrådgiver i Kristiansand kommune, er det flere boligfelt i Kristiansand der et hus får skyss mens naboen ikke får. Han seier at det nå skal gjøres nye målinger på Andøya.

— Men her mener naboene at veien er trafikkfarlig?

— Det er en vurdering vi vil gjøre hvis det viser seg at disse elevene ikke har rett til skoleskyss. Det vi vurderer da er om skoleveien er særlig farlig, sier Kvernes.

Vil se på saken på nytt

Administrerende direktør i Agder Kollektivtrafikk, Siv Wiken, vet at det har vært en henvendelse fra Andøya, men kjenner ikke saken konkret.

— Generelt kan jeg si er at måleverktøyene blir bedre og bedre. Når det blir gjort nye målinger, er det noen som havner utenfor og noen innenfor, så det går begge veier.

— Kan dere gi skoleskyss av hensyn til trafikksikkerhet?

— Vi har flere elever i fylket som har fått innvilget skoleskyss fordi de har trafikkfarlig skolevei. Men det er en individuell vurdering, og jeg kjenner ikke til at det er gjort i dette tilfellet, sier Wiken.

De vil ta en ny gjennomgang av saken.

— Vi har en dialog med Kristiansand kommune om dette konkrete området og vil se nærmere på saken, sier hun.