Forslaget ble vedtatt av Sjøsikkerhetskomiteen i FNs sjøfartsorganisasjon IMO.

LES OGSÅ: Følg skipstrafikken live

– Systemet innebærer at skipstrafikk som medfører forurensningsfare flyttes lenger ut fra kysten. Dette bidrar til å styrke sjøsikkerheten og sikrer at norske myndigheter får bedre responstid ved fare for akutt forurensning, sier fiskeri— og kystminister Lisbeth Berg-Hansen (Ap) i en pressemelding.

Norge fikk i 2007 etablert et seilingsledsystem mellom Vardø og Røst for tankskip og større lasteskip etter godkjenning i IMO. Erfaringene med dette systemet i Nord-Norge har vært svært gode. Norge ønsket derfor å etablere tilsvarende systemer utenfor kysten av Vestlandet og Sørlandet.

– Jeg er derfor svært glad for at IMO har gitt sin tilslutning til forslagene om å etablere tilsvarende tiltak utenfor Vestlandet og Sørlandet. Forslaget for Sørlandet er et felles forslag fra Norge, Sverige og Danmark, sier statsråden.

Seilingsledssystemene er i all hovedsak lagt utenfor territorialfarvannet. Tiltakene innebærer at risikotrafikk flyttes lenger ut fra kysten, samtidig som det innføres trafikkseparering.

Tiltaket gjelder for alle tankskip og andre fartøy på 5.000 bruttotonn eller mer som går i transitt langs norskekysten eller i internasjonal trafikk til eller fra en norsk havn.

Systemet kan gjøres gjeldende fra 1. juni neste år.