KRISTIANSAND: — Så langt har det absolutt vært en suksess. Men vi har noen uker igjen og først da skal vi evaluere hele kampanjen, sier kampanjeleder Bjørne Jortveit, til fvn.no.

«Jeg kjører grønt»-kampanjen har satt seg som mål å passere 4000 deltakere før de gir seg 1. desember.

— Det tror vi skal gå bra, men når vi kommer et godt stykke inn i november så får vi nok ikke så mange nye deltakere, påpeker Jortveit.

Stadig flere sykler

Den rekordhøye deltakelsen i kampanjen føyer seg inn i rekken av ting som peker på at folk i kristiansandsområdet benytter seg av mer miljøvennlige fremkomstmidler. Fvn.no har tidligere skrevet om at bussen stadig får flere passasjerer.

Og kommunen har også fanget opp en solid økning i antall syklister.

— Vi har målt sykkeltrafikken på tre målepunkter i Kristiansand, og i perioden fra juli til september i år, var det ti prosent flere syklister enn det var på tilsvarende tid i fjor. Det er en betydelig økning, fastslår Jortveit.

Vil redusere kø

Han påpeker at for det er en betydelig helsegevinst å hente på å bli mer aktiv, samt at miljøaspektet også er viktig for Kristiansand.

— Det er noen som vil avvise hele klimaproblemet, men den villfarelsen lever ikke vi i. Kristiansand som storby skal være med på å bidra til reduserte klimautslipp. I tillegg skal vi redusere køene, slik at de som faktisk trenger bil ikke trenger å stå i kø, sier Jortveit.

Kampanjen varer til 1. desember, og deltakerne kan vinne ulike premier, blant annet ny sykkel.

Håper vanene har blitt endret

Jortveit håper at de med kampanjen har bidratt til å endre folks vaner.

— Vi må jo ha endret vanene til noen. Vi skal prøve å finne ut hvor mange som deltar på denne aksjonen, som aldri har deltatt på noen tidligere. Det er mulig å finne ut. Og vi har jo aldri hatt så lang kampanje før. Den varer til 1.desember nettopp for at vi skal få folk inn i et varig skifte, slik at de fortsetter å sykle og ta bussen også gjennom vinteren, sier han.

«Jeg kjører grønt» har også oppfordret bedrifter til å spre informasjonen om kampanjen til sine ansatte. Bedriftene måles opp mot hverandre, og konkurrerer i to kategorier. I kategorien for bedrifter med inntil 50 ansatte leder Figuru as foran Kongsgård flyktningebarnehage.

I kategorien for bedrifter med over 50 ansatte er det Skatteopplysningen Sør som leder foran Nordea Kristiansand.