OSLO: Togtunnelen har de siste årene hatt store problemer med signalanlegget, noe som har ført til mange frustrasjoner hos togpendlerne på Østlandet.

— Det er viktig at togene går. Jeg er glad for at regjeringen benytter første anledning til å sørge for at Norges viktigste jernbanestrekning fungerer, sier stortingsrepresentant Heikki Holmås (SV) til Aftenposten.

Kabelbrannen på Skøyen 25. februar, med tilhørende totalkaos for passasjerer som allerede hadde opplevd mye, gjorde slutt på tålmodigheten til samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp). Hun innkalte aktørene til hastemøte og forlangte månedlige rapporteringer om hva som ble gjort.

— Spørsmålet om hvor mye vi skulle satse, og hvor raskt, har vi arbeidet mye med. Vi var glade da de 100 millionene kom på plass i siste runde, sier Holmås.

Jernbaneverket har foreslått 40 ulike strakstiltak, og arbeidene er allerede i gang. Hittil arbeides det hver natt mellom 00.30 og 05.00. Fra 27. mai blir det åttetimersøkter fra 20.30 til 04.40. I disse periodene blir det enkeltsporet drift, og 40 av døgnets 600 togbevegelser gjennom tunnelen må innstilles.