LES INTERVJUET med graffitimaleren "Tony Montana" fra Kristiansand

KRISTIANSAND/OSLO: Et graffiti-crew maler en hel togvogn på under en halvtime, ofte bare 10-15 minutter hvis de er mange, og når de er ferdige, har de brukt spraymaling, tusj og annet utstyr for minst 2-3000,— kroner. I tillegg må taggerne også kaste skjorta etter endt dyst, tilsølt som den stort sett er av maling.

Regningen for å fjerne malingen fra togsettene kan i visse tilfeller beløpe seg til det 20-dobbelte. NSB nekter å snakke om problematikken, og kjører en total taushetslinje rundt tagging og graffiti.

Fvn.no brakte torsdag et intervju med en av byens aktive graffitimalere, som i skarp motsetning til NSB og kommunen mener graffiti "hører hjemme i en by", og at det er dekorativt.

- Det feteste er å male togvogner eller t-bane, forteller han. Fvn.no får bekreftet uttalelsen fra andre sprayere i graffitimiljøet.

Dyr "kunst" En rask prissjekk på utstyr avdekker at det ikke er noen billig "hobby". For en stor "piece" på en vogn, en såkalt "whole car" eller "wc", går det ifølge rutinerte graffitimalere med minst 20-25 bokser på 600 ml. Det skal aller helst være av gjeveste merke, eksempelvis av typen "mtn hardcore", produsert av Montana Cans i Spania.

— Det går gjerne med en 8-10 bokser med sølvspray, det dekker best og går raskest, forteller en graffitimaler til fvn.no. Dersom det er planlagt en fargerik "piece", bruker man også 6-8 fargebokser.

— Til slutt brukes det også svart spray, til outline, skygge eller 3D. Det går nok en 5-6 svarte cans til en whole car, sier han. Dernest kommer utgifter til tusjer (skisser) og klær.

Vil ikke kommentere

NSB er blant selskapene som må ta den videre regningen for skadeverket. Men det er kjent at Statsbanene aldri uttaler seg om graffiti. Vi spør likevel:

— Hva koster det NSB å fjerne graffiti fra et lokomotiv eller en hel vogn?

— Vi ønsker ikke å kommentere slike saker overhodet, sier informasjonssjef i NSB, Preben Colstrup til fvn.no.

Ytterligere kommentarer vil han ikke gi rundt problematikken, utover at han henviser til at "de som har greie på tagging, sier at jo mer man omtaler det og jo mer man viser bilder av det i avisene, desto mer tagging vil man få."

Etter det fvn.no erfarer, er det imidlertid ikke spraymaling som er den verste trusselen, men skadeverk med tusj og filtpenn på interiør.

Egen graffiti-database I Danmark går imidlertid statsbanene ut med sammenlignbare tall som tyder på at kostnadene for å fjerne graffitien er 20 ganger mer enn graffitimalernes utgifter. Danske Statsbaner (DSB) bruker 25 millioner kroner i året på fjerning av graffiti.

I 2005 hadde DSB rundt 250 tilfeller av graffiti på sine regiontog.

"På togsett er skadene etter graffiti i mange tilfeller så omfattende at utgiftene til rensing og omlakkering kan beløpe seg fra 80.000 til 120.000 danske kroner," heter det i presseskrivet "Fakta om graffiti" fra desember 2006. "Renseprosessene sliter på hardt på togenes lakk, da spraymalingen går i forbindelse med lakken," fortelles det i rapporten.

DSB fotograferer og registrerer all utvendig graffiti inn i databasen SystemGraffiti, som både politiet, rensefirmaer, transportselskaper og kommuner er koblet opp mot.

I desember 2006 ble en 25 år gammel mann dømt til å betale 315.886,- kroner til DSB i erstatning for å ha malt graffiti på fire tog.

- Anmelder alt - Vi bruker 30 millioner kroner i året på å fjerne graffiti fra t-banevogner, sier Bjørn Rydmark i Oslo T-banedrift AS.

Også i Sporveiene fotograferes og anmeldes 100 prosent av alle tilfellene til politiet.

— Graffiti er fullstendig meningsløst. Dette er en problematikk som er større enn Sporveien, det rammer hele samfunnet. Vi må i tillegg ta ut vogner av trafikk mens de renses, og dermed har vi et dårligere tilbud til publikum.

Oslo sporveier har syv heltidsansatte som jobber utelukkende med fjerning av tagging. Policyen er å fjerne all tagging innen 24 timer.

— Hensikten med å tagge signaturen sin, er jo å bli sett av andre taggere og slik få anerkjennelse, sier Rydmark.

— Tar det lang tid å fjerne tagging eller graffiti fra vognsettene?

— Det kan ta alt fra 3 minutter, til en dag eller to, avhengig av omfanget og om det er brukt tusj, spray eller syremaling.

Kriminell løpebane - Hvorfor velger dere å være så åpne om graffiti-problematikken, når NSB henviser til at det bare vil avle mer tagging?

— Vi ønsker å være helt åpne med dette, fordi det er et problem som kundene våre ser daglig, og vi ser at ungdom kan ødelegge hele livet sitt. De som begynner forsiktig med tagging, havner fort i et miljø preget av annen kriminalitet og vold.

— Men synes du graffiti i visse tilfeller kan kalles for kunst?

— Nei, tvert imot. De må få lov til å kalle det kunst, men for oss er 95 prosent av det vi ser reinspikka hærverk, og det preger hver eneste arbeidsdag for oss. Dessuten prøver vi gjennom samarbeid med kommunen og politiet å gå ut med en oppfordring:

— Pass på hva poden gjør når han er ute på kvelden. Vær ikke naiv, men kritisk dersom det lukter maling og white spirit, sier Rydmark.