KRISTIANSAND: Samtidig vedtok politikerne å spytte inn 10 millioner kroner i et spleiselag, for å få planlagt den nye veien mellom Arendal og Tvedestad og for å få den med i neste nasjonale transportplan.

Frp hadde først et eget forslag. Partiet mener det blir helt feil å forhåndsinnkreve midler til infrastrukturplanlegging gjennom bompenger.

For noen dager siden sa Kristiansand og Lillesand og Birkenes også nei til den nye bomstasjonen. Kristiansand og Lillesand vil heller være med på spleiselag, de også.

Men i Aust-Agder jobbes det videre med bomplanen. Fylkesrådmann Arild Eielsen ber politikerne gå inn for ny bomstasjon ved Kjerlingeland. Han mener ikke det er snakk om en ny bompengesøknad, men at man heller ber om en justering av dagens bompengeinnkreving på E 18. Han mener at en ny bomstasjon på Kjerlingeland er en justering, og at det kan kreves inn 200 millioner ekstra.

I tillegg til planlegging av ny E 18 ved Tvedestrand, vil han bruke pengene på sykkelvei mellom Birkeland og Lillesand, og sykkelvei ved Tvedestrand.

30. august skal fylkestinget i Aust-Agder endelig bestemme hva slags søknad som skal sendes til Samferdselsminister. Deretter blir det samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa som må ta endelig avgjørelse i saken som splitter landsdelen.