KRISTIANSAND: – Jeg synes at dette er alvorlig. Dette gjelder Vågsbygd, men jeg lurer på hvordan situasjonen er i resten av Kristiansand, spør Demokratene-politiker Vidar Kleppe.

Kristiansand fikk anmerkninger for at de ansatte i Vågsbygd bydel ikke har tilstrekkelig kunnskap om egne og andres oppgaver og tiltak som gjør at utsatte personer får hjelp til rett tid. I tillegg får kommunen kritikk for at tjenestene ikke er samordnet godt nok.

Det lyktes ikke fvn.no å komme i kontakt med helse— og sosialdirektør i Kristiansand kommune, Lars Dahlen, men i slutten av fjoråret sa han følgende om resultatene av kontrollen i Kristiansand:

– Dette betyr at vi ikke er gode nok til å samordne på tvers av de enhetene vi har. Det alvorlige i denne saken er at barn kan lide på grunn av dette, og det bekymrer meg, sa Dahlen til Fædrelandsvennen 18. november i fjor.

Interpellasjon til bystyret

Kleppe sendte mandag inn en interpellasjon til bystyret i Kristiansand hvor han spør om ordføreren er enig i avvikene og merknadene fra systemrevisjonen må rettes opp så raskt som mulig.

– Vi trenger ordninger og prosedyrer. Det skal ikke være slik og særlig i en svært sårbar frontlinje-tjeneste som dette er, sier Kleppe.

Kristiansand, Flekkefjord, Søgne, Songdalen, Mandal og Åseral ble alle vurdert. De fire førstnevnte kommunene brøt alle loven. De to sistnevnte fikk merknader, men ikke avvik. Statens helsetilsyn har hatt ansvaret for kontroll av 114 kommuner landet over og 90 kommuner bryter loven.

– Dette er svært alvorlig. Jeg tror nesten aldri at vi har funnet så stor prosentandel av lovbrudd når vi har gjennomført tilsyn, sier direktør i Statens helsetilsyn, Lars E. Hanssen, til NTB.

Her er avvikene:

Kristiansand (Vågsbygd):

  • Avvik 1: Kristiansand kommune sikrer ikke at de ansatte i helse-, sosial- og barneverntjenesten har tilstrekkelig kunnskap om hverandres tjenester og tiltak slik at utsatte barn/unge får rett tjeneste til rett tid.

  • Avvik 2: Kristiansand kommune sikrer ikke at samarbeidet mellom helse-, sosial og barneverntjenesten ivaretas slik at barn og unge får hjelp på en samordnet måte.

  • Merknad: Kristiansand kommune anbefales å sikre at barneverntjenesten fatter vedtak om tiltak til barn etter fylte 18 år. Dette gjelder både i saker der tjeneste(r) tilbys eller der ønske om tjeneste/oppfølging avslås.

Flekkefjord:

  • Avvik 1: Flekkefjord kommune sikrer ikke at de ansatte i helse-, sosial- og barneverntjenesten har tilstrekkelig kunnskap om hverandres tjenester slik at utsatte barn/unge får rett tjeneste til rett tid.

  • Avvik 2: Flekkefjord kommune sikrer ikke en systematisk evaluering av hvordan samarbeidet mellom helse-, sosial- og barneverntjenesten ivaretas med tanke på å utarbeide nødvendige rutiner for å sikre at barn/unge får rett hjelp til rett tid.

  • Avvik 3: Flekkefjord sikrer ikke at tjenestenes vurderinger av barn/unges situasjon blir godt nok dokumentert i sakene.

  • Merknad: Flekkefjord kommune har jobbet aktivt med ta i bruk individuell plan som et verktøy i kommunens tjenesteapparat. Det fremgikk av intervjuene at det var ulik praksis knyttet til utarbeidelsen av individuelle planer og at ulike dataprogrammer også var en hindring for felles praksis. Kommunen anbefales å arbeide videre med å sikre felles forståelse og felles praksis ved utarbeidelse av individuelle planer.

Mandal:

  • Merknad 1: Mandal kommune anbefales å klargjøre familiesenterets oppgaver og funksjoner. Det fremkom under intervjuene at det var ulike oppfatninger om senteret var et lavterskeltiltak som kun driver råd/veieledning eller om det også var et behandlingstiltak. Det var uklart hva som er familiesenterets oppgaver særlig knyttet til barn/unges psykiske helse.

  • Merknad 2: Mandal kommune anbefales å sikre at barneverntjenesten gir en tilstrekkelig tilbakemelding/informasjon til samarbeidende tjenester slik at barn/unges samlede behov blir ivaretatt.

  • Merknad 3: Mandal kommune v/barneverntjenesten har iverksatt særskilte informasjonstiltak rettet mot noen skoler og politiet. Det anbefales at lignende tiltak også iverksettes overfor de øvrige tjenester til barn/unge og deres foreldre.

Åseral:

  • Merknad 1: Åseral kommune har en praksis der barnevernet oppbevarer referater fra ansvarsgruppemøter knyttet til enkeltpersoner i ringperm. Kommunen anbefales å endre denne praksisen slik at informasjon om enkeltpersoner oppbevares i den enkeltes saksmappe/journal.

  • Merknad 2: Åseral kommune bør sikre jevnlig evaluering av tverrfaglig/tverretatlig samarbeid for å ivareta barn/unge ved at det etableres faste rutiner for dette som en del av kommunens internkontroll.

Songdalen:

  • Avvik 1: Songdalen kommune sikrer ikke at de ansatte i helse-, sosial- og barneverntjenesten har tilstrekkelig kunnskap om hverandres tjenester slik at utsatte barn/unge får rett tjeneste til rett tid.

  • Avvik 2: Songdalen kommune sikrer ikke samordnede tjenester mellom helse-, sosial- og barneverntjeneste. Kommunen har ikke rutiner for systematisk evaluering av samarbeidet for å sikre at barn/unge får rett hjelp til rett tid.

  • Merknad 1: Songdalen kommune bør avklare ansvarsfordelingen mellom barneverntjenesten og familiesenteret nærmere, slik at barn/unge sikres rett tjeneste. Uklar ansvarsplassering kan føre til at barn/unge ikke får den tjenesten de har krav på/behov for.

  • Merknad 2: Songdalen kommune anbefales å sikre at i saker der det er foretatt vurderinger knyttet til barn/unges behov, bør dette fremgå av saksdokumentene i den enkelte tjeneste.

Søgne:

  • Avvik 1: Søgne kommune sikrer ikke at de ansatte i helsetjenesten (helsestasjon/psykisk helse) har nødvendig kunnskap om barneverntjenestens arbeid/tiltak

  • Avvik 2: Søgne kommune sikrer ikke samarbeidet mellom helse-, sosial- og barneverntjenesten ved at dette samarbeidet evalueres.

  • Merknad: Journaler/saksmapper er ikke utformet på en slik måte at det til enhver tid er mulig å vite hva som er gjort, hva som er planlagt, hvordan brukerne er involvert og hvem som deltar i samarbeidet. Dette kan føre til at barn/unge med sammensatte behov ikke får den tjenesten de har behov for.

Tvedestrand:

  • Avvik 1: Kommunens samarbeid rundt barn og unge er ikke tilstrekkelig planlagt, tilrettelagt eller fulgt opp. Tjenestene er ikke alltid tilgjengelige. Det er risiko for at enkelte barn ikke får rett tjeneste til rett tid.

Lillesand:

  • Avvik: Kommunen sikrer ikke at tjenester til barn er tilstrekkelig samordnet, planlagt og gjennomført i henhold til egne rutiner og internkontroll.

Arendal:

  • Merknad: Kommunens internkontroll med faglig styring av tjenestene kan bli tydeligere, og evaluering av tiltak og samarbeid kan bli mer systematisk.

Froland:

  • Avvik 1: Kommunen sikrer ikke reell anonymitet ved interne drøftinger mellom skolehelsetjeneste, sosialtjenesten og barnvern.

  • Avvik 2: Kommunen sikrer ikke samarbeidet mellom aktuelle tjenesteytere til barn. Det fører til at man ikke alltid klarer å yte rett tjeneste til rett tid.

Grimstad:

  • Avvik: Kommunens samarbeid rundt barn og unge er ikke tilstrekkelig planlagt, tilrettelagt eller fulgt opp. Taushetsplikten blir ikke forvaltet slik at den fremmer samarbeid. Det er risiko for at enkelte barn ikke får rett tjeneste til rett tid.

Evje og Hornnes:

  • Merknad: Kommunen bør sikre ytterligere tverretatlig samarbeid gjennom faste rutiner, og med en tydelig forankring i kommunens ledelse.