KRISTIANSAND: — Vår foreløpige konklusjon er at gårsdagens overvann skyldtes altfor mye regn på én gang, sier byggeleder i Statens Vegvesen, Kjetil Dybvik, til fvn.no.
Jobbet gjennom natta
Torsdag oppsto det fullstendig ville tilstander i ettermiddagstrafikken gjennom Kristiansand, og i Baneheitunnelen kom man seg tidvis best frem med båt.
Les også: - Stengte Baneheitunnelen
- Ingen feil
Natt til fredag og fredag formiddag har folk fra veivesenet jobbet med å kartlegge pumpe- og avløpssystemet i tunnelen for å forsøke å finne ut hvorvidt vannkaoset skyldes systemsvikt.
Kjetil Dybvik, byggleder
Avløpssystemet i tunnelen består av både kummer hvor vannet skal renne ned, og pumpesystemer som sender vannet videre ut i Otra.
— Pumpene virker som de skal, men kummene er tydeligvis blitt fulle av alt vannet, sier Dybvik.
- Så kapasiteten i kummene er for liten?
— Ja, i dette tilfellet har den vært det, sier Dybvik.
Skulle gjerne økt kapasiteten
Ifølge Dybvik er det mulig å utvide kumsystemet, og han innrømmer at han som ansvarlig i veivesenet gjerne skulle hatt penger til dette.
- Om du ikke må tenke på pengene en utbedring må koste - skulle du ønske kumkapasiteten var større?
— Selvsagt vil vi ikke ha vann i tunnelen, sier Dybvik.
Distriktsveisjefen vil utvide
Distriktsveisjef Johan Mjaaland
— Nå har vi hatt møter i dag morges, og vi undersøker nå hva som kan og må gjøres, sier distrikstveisjef i Statens Vegvesen Region Sør, Johan Mjaaland, til fvn.no.
Mjaaland er åpen for at man må finne penger til å utvide kumkapasiteten.
— Vi må ta én ting av gangen. Hvis konklusjonen blir at kummene var problemet, er det mitt ansvar å finne penger til å oppgradere systemet. Men nå skal vi først kartlegge helt nøye hva årsaken til problemet var; om det skyldes for dårlige vedlikeholdsrutiner eller om vi behøver større kummer. Først da vil jeg ta en pengediskusjon rundt dette, sier Mjaaland, til fvn.no.
- Ble du selv overrasket over det som skjedde i går?
— Nei, været var mer overraskende enn at vi fikk vann i tunnelen. Vi har hatt noe vannproblemer i tunnelen før også, men ikke i denne grad. Samtidig vet vi at klimaet endrer seg, og at vi stadig opplever mer og kraftigere regn. Nå setter mine folk seg sammen med dem som bygde tunnelen i sin tid, finner frem tegningene, og kartlegger problemer skikkelig, lover Mjaaland.
Prosjektleder Tveide overrasket
Ifølge prosjektleder for byggingen av Banehei- og Oddernestunnelen, Egil Tveide, som nå er pensjonist, kan det faktum at vannet rant inn i tunnelen skyldes endring av hellegrad ved innløpet av tunnelen.
— Reasfaltering eller andre arbeider kan føre til endring av den viktige hellingen, og sende unødig mye vann inn i tunnelen i stedet for ned i kummene på utsiden, mener Tveide.
Veien derimot har ikke blitt reasfaltert etter åpningen av tunnelen.
— Tvert i mot har det jo oppstått asfaltspor. Disse bidrar nok på sitt vis til at vann renner inn i tunnelen, sier Kjetil Dybvik.