KRISTIANSAND: Det mest logiske — skulle en tro - er at hurtigbåten alltid tar korteste vei over Skagerak på vei fra Kristiansand til Hanstholm.

Derfor stusset flere da man onsdag kunne se Fjordcat (tidligere Mastercat) like utenfor Søgne-kysten. Å dra så langt vest fra Kristiansand er slett ikke korteste vei til Hanstholm fra Kristiansand. Så hva var det egentlig kapteinen drev med?

Forklaringen er ganske enkel, forteller daglig leder i Fjordline, Ingvald Fardal til fvn.no

— Dette er rett og slett for å gjøre overfarten mer behagelig for publikum, sier Fardal.

Sidevind verst

Fjordcat oppfører seg best i sjøen når den får vind og bølger rett i snuten - eller rett i rompa.

— Sidevind er det verste, forklarer Fardal.

Dermed tar kapteinen mer enn gjerne slike omveier på vei til Hanstholm.

— Det vi vet er at det faktisk er gjennomsnittelig lavere bølgehøyde på overfarten vår dersom vi tar en u-sving østover mot Arendal på vei over, sier Fardal.

Onsdag dro man altså motsatt retning - mot Søgne.

Fjordcat var ikke på ville veier — selv om hun var utenfor Søgne onsdag. - Taper dere mye tid på slike omveier, Fardal?

— Nei, vanligvis ikke. Vi har en normalfart på 38 knop, men ferja kan gjøre 48 knop. Dermed har vi motorkrefter til å kjøre inn det tapte, sier Ingvald Fardal i Fjordline.

I 1998 satte Fjordcat verdensrekord over Atlanteren, med en snittfart på 41,025 knop. Rekorden innehar den fortsatt.