• Ingen rush-avgift om ettermiddagen.

  • Avgiftsbelagt rushtid om morgenen reduseres med en halv time og blir fra 06.30 til 09.00. * Fra 07.00 til 08.30 vil det koste 31 kroner å passere en bomring.

  • Fra 06.30 til 07.00 og fra 08.30 til 09.00 blir det redusert avgift.

  • Bomavgift og rush-avgift får et årlig øvre tak på 12.000 kroner.

Dette er hovedinnholdet i forslaget til rush-avgift fra Urbanet analyse, etter at selskapet i går gjorde flere endringer i forhold til sine opprinnelige forslag som ble offentliggjort i går. Det opprinnelige forslaget hadde også rush-avgift på ettermiddagen. Maksimumsbeløpet i det opprinnelige forslaget var oppgitt til 48 kroner per bompassering i rushtiden.

– Ut fra våre nye beregninger vil maksimalbeløpet være 31 kroner dagen, sier konsulent Bård Norheim.

Endringene kommer etter at Norheim i går møtte referansegruppen fra Kristiansand kommune, fylkeskommunen og representanter for veikontoret. Den endelige rapporten leveres 26. august.

TO FORSLAG.

De fire forslagene er nå redusert til to, og uansett dropper man kvelden.

– Frykten for handel om kvelden samt en mulig vanskelig teknisk løsning ved å kreve avgift ut av byen gjør at vi endrer tidspunktet til kun å gjelde morgenen, sier Norheim.

Rushtiden settes fra klokken 06.30 til 09. Det vil være noe billigere den første og siste halvtimen, men altså full betaling fra klokken 07 til 08.30:

FORSLAG 1 : Man tar bort rabatten, og dermed koster det ca. kroner 21 å kjøre gjennom på vei inn. Dette gir en samlet inntekt på rundt 30 kroner, og Norheim advarer mot løsningen.

– Vi vil at politikerne skal ha noe å velge i, men denne løsningen gir for lite inntekter til å lage en vesentlig satsing på kollektivtrafikken, sier Norheim.

FORSLAG 2: Dette ønsker Norheim nå skal bli realisert. Det innebærer det første forslaget pluss 10 kroner.

I tillegg vil ordinære bompengepasseringer komme til, hvis bilisten kjører til sentrum andre tider av døgnet. Månedstaket på 1000 kroner ligger fortsatt fast, opptil 12.000 kroner i året.

– Vi skal regne på dette nå, for å se hvor mye inntekter vårt nye forslag innebærer. Det vil trolig bli noe lavere enn 71 millioner kroner, men fortsatt tror vi det blir nok til den ønskede kollektivsatsingen, sier Norheim.