KRISTIANSAND: «Kristiansand Havn anmodes om å behandle søknaden fra Fjord Line om godkjenning av seilingsplanen for 2009 så raskt som mulig og innen to uker fra dags dato.»

Slik avsluttes et ferskt, åtte siders brev fra Kystverket. Mottakere er blant andre kamphanene Kristiansand Havn og Fjord Line; saken dreier seg nemlig om Fjord Lines klage til Kystverket på at havna ikke behandlet Fjord Lines forslag til seilingsplan for 2009, da det ble sendt inn i fjor høst.

— Etter at forslaget ble sendt inn, har dere fortalt at dere innstiller seilingene på Kristiansand Havn, og dere har sagt opp leieavtalene i havna. Da har det ingen hensikt å behandle forslaget til seilingsplan, lød begrunnelsen fra havna den gang.

Omfattende kritikk

I korrespondanse både før og etterpå, har Havna fått gjennomgå av Fjord Lines advokater:

— Dere begrenser den grunnleggende retten til fri ferdsel i havna. Forslaget til seilingsplan er aldri trukket tilbake, og dere opptrer i strid med forvaltningsloven. Fjord Line ble nødt til å si opp leieavtalene for å begrense tapene etter at Havna fattet ulovlig vedtak om å kreve helårs passasjer- og godstransport, gjengis det blant annet i brevet fra Kystverket.

Andre rederier

Det er mer fra samme rederihold: «Hensynet til beskyttelse av investeringer gjort av en annen aktør (Color Line) kan ikke begrunne innskrenkninger i retten til fri ferdsel i havnen for andre aktører. (…) Flere andre rederier anløper Kristiansand Havn regelmessig med sine godsskip uten å gi noe tilbud om passasjertransport. (…) DFDS fikk i 1994 adgang til å etablere en sesongbasert rute mellom Kristiansand og Nederland. (…) Forbudet mot forretningsnektelser er spesielt strengt i forhold til eksisterende kunder. Fjord Line (og tidligere Master Ferries) har gjort omfattende investeringer i skip og infrastruktur i forbindelse med ruten Kristiansand–Danmark. Fergedriften har pågått siden 2006 uten noe vilkår om helårsdrift for gods og passasjerer. (…) Vilkåret om helårsdrift for gods og passasjerer er spesialtilpasset Color Line. (…)».

«Superspeed 1» (…) ble satt i drift i 2008, samtidig som Kristiansand Havn introduserte vilkårene om helårsdrift for gods og passasjerer. (…)»

Forretnings-vilkår

— Seilingsplaner dreier seg om forretningsmessige vilkår og kan avgjøres av havna selv. Og ikke i noe tilfelle er Kystverket klageinstans når det gjelder kravet om helårs passasjer- og godstrafikk, bemerker Kristiansand Havn i retur.

Havnedirektør Stein E. Haartveit får delvis medhold. Kystverket vil ikke ha noe med Fjord Lines klage på angivelig urimelige konkurranseforhold å gjøre. Men Kystverket pålegger altså havna å realitetsbehandle Fjord Lines forslag til seilingsplan.