KRISTIANSAND: — Vi har det hektisk. Det går folk overalt, og vi jobber døgnet rundt for å få alt ferdig, sier Hallvard Nilsen, leder for Avenyen markedsforening og medeier i Møbelmiljø.

I dag klokken 10.00 åpner de fleste butikkene i retail-parken i Sørlandsparken, som har fått navnet Avenyen. Kristiansand får dermed 40.000 nye kvadratmeter butikk. Når alle butikkene i Avenyen åpner i løpet av april/mai, blir butikkarealet 64.290 kvadratmeter. Det er halvannen gang så stort som naboen Sørlandssenteret.´´

(Artikkelen fortsetter unde bildet)

KLOKKEN 09.59: Folk i kø utenfor den nye lekebutikken. (Foto: MMS/Håvard Bjørnevik)

— Jeg tror ikke folk skjønner hvor stort dette er, sier Nilsen.

Hele området er på 90 mål, det tilsvarer litt over 14 fotballbaner. Avenyen består av store parkeringsplasser og 17 gigabutikker.

Timing

Selv om fremtidsutsiktene i økonomien ser dystre ut, åpner Nilsen med stor optimisme.

— Men timingen kunne vært bedre?

— De butikkene som åpner her, er veldig solide drivere. Vi har nasjonale og internasjonale aktører her, og de er kommet for å bli. Jeg tror uansett vi er tilbake på skinner om ett til to år. Men alle er selvsagt avhengige av salg. De aller fleste her er nøkterne i sine anslag, sier Nilsen.

(Artikkelen fortsetter unde bildet)

NYTT KONSEPT: Avenyen er bygget opp etter prinsippet One stop-shopping fra USA. Skal du pusse opp, finner du alt du trenger på ett sted. (Foto: Lars Hoen)

Planen er i utgangspunktet at butikkene i Avenyen skal omsette for 1,5 milliarder kroner årlig, selv om ambisjonene for i år er mer beskjedne.

Spennende

Førsteamanuensis Ellen Katrine Nyhus ved UiA har forbruk som spesialfelt, og mener det blir spennende å se hvordan utviklingen blir for Avenyen.

— Det ser ut som om lokketilbud fortsatt har stor appell hos folk, så det blir nok en del folk når Avenyen åpner. Hvordan det går etterpå, blir mer spennende, sier Nyhus.

Hun mener forbruksmønsteret i finanskrisen har fulgt trenden fra andre krisetider.

— På slutten av 80-tallet dukket luksusbutikkene opp som paddehatter. Så kom krisen, og disse butikkene måtte legge ned igjen. I nedgangstider legger folk de store prosjektene på is. Men vi unner oss fortsatt små ting, mener hun.

Harald Andersen i Kvadraturforeningen gratulerer Avenyen med åpningen.

— De som etablerer seg i retailparken, eller Avenyen, er store kolosser som vi ikke hadde hatt plass til i Kvadraturen. Vi ser ikke på Avenyen som en konkurrent til Kvadraturen i det hele tatt, sier Andersen.

Han er likevel glad for at butikkene i Kvadraturen satser på detaljhandel i disse tider.

— Det har vist seg tidligere at konjunkturnedgang ikke har sammenheng med nedgang i detaljhandelen. Men butikkene i Avenyen er store, og de krever mange kunder og stor omsetning, sier Andersen.