KRISTIANSAND: Agder politidistrikt bruker over 9000 timer i året på fangetransport, inkludert transport som utføres av arrestforvarere. Det tilsvarer hele fem årsverk. I Stavanger utgjør fangetransporten ett årsverk. Grunnen til de store tallene for Agder er mangelen på soningsplasser.

– Vi ønsker å bruke mindre ressurser på fangetransport. I fylkene Telemark, Vestfold og Buskerud prøver man ut et nytt prosjekt rundt transportering av fanger. Resultatene har vært veldig gode. Her har man egne arrestforvarere som tar seg av fangetransport. Ordningen vi har i dag er dessverre ressurskrevende og lite effektiv, sier justisminister Knut Storberget til Fædrelandsvennen.

Vil bruke arrestforvarere

Storberget har derimot ikke noen tro på at andre enn politiet skal gjøre denne jobben bedre.

– Vi har tidligere prøvd ut at private aktører bedriver transportering. Resultatene kan ikke måle seg med det nye prosjektet vi har hatt i Telemark, Vestfold og Buskerud. Det er både bedre og mer ressursbesparende. Fordelen er også pengene ikke forsvinner ut av systemet, forklarer Storberget.

Selv om Storberget håper flere politidistrikt vil bruke arrestforvarere til fangetransport, kan han likevel ikke love noen ekstra ressurser.

Ingen ekstra ressurser

– Ingen vil få utdelt øremerkede midler til transportering av fanger, bekrefter Storberget.

Leder for operasjonssentralen i Agder politidistrikt, Svein Vasby, mener de bruker minst 9000 timer på fangetransport.

– Timetallet er nok enda større totalt sett. Enkelte oppdrag blir ikke regnet som transportoppdrag, og man kan derfor legge til alle disse i tallet, sier han.

Omberegner man Vasbys anslag til årsverk, ender man opp på om lag fem årsverk.

– Det er veldig mye, men det er jo en del av jobben vår likevel. Når man ikke har fengselskapasitet i distriktet, må vi ty til fengsler utenfor. Fengselskapasiteten på Agder er sprengt.

450 fangetransporter i 2007

I 2007 gjennomførte Agder politidistrikt i overkant av 1400 transporter og fremstillinger. Av disse er cirka 450 registrert som rene fangetransporter.

– Vi har ingen problemer med transport av fanger, for det er en del av jobben. Det vi ønsker mindre av er langtransport. I 2007 hadde vi cirka 100 transportoppdrag ut av distriktet. De fleste av disse gikk til Rogaland.

I løpet av en uke kan det bli opptil tre turer til Rogaland. Med en gjennomsnittlig tidsforbruk på ti timer for hver tur, går det med mange ressurser.

– Slike transporter krever minimum to tjenestemenn, men det reguleres etter antall fanger og risiko, forklarer Vasby.

FAKTA:

Arendal fengsel:

  • Kapasitet på 32 plasser. I tillegg har avdeling Håvet 13 plasser og avdeling Kleivgrend 28 plasser.

Kristiansand fengsel:

  • Kapasitet på 44 plasser.

RUTA: Fangetransport ut av distriktet.