LILLESAND: — Utgangspunktet har vært ønske om få til en bedre og billigere løsning for båteierne. Vi ser dessuten behov for et mindre dominerende anlegg og og en bedre plassering i forhold til uvær. Forslaget gir 252 nye båtplasser, det samme som reguleringsplanen legger opp til, men nå fordelt på fire pirer i stedet for seks. Resten av løsningen er basert på hovedlinjen i Via Novas forprosjekt, sier Trygve Reinertsen. Sammen med grunneier Ivar Thygesen og leder i Kirkehei- og Kokkenes Vel, Terje Rosenlund Kvam har han klart et alternativt forslag for realisering og drift av båthavnen i Bergstø.Åpner for privatisering

Sier bystyret i neste uke ja til innstillingen fra havnestyret om å åpne opp for privatisering, kommer saken til behandling tirsdag 12. februar. - Havnestyret har allerede fattet interesse for konseptet, men ser behov for juridisk gjennomgang og avklaring om forslaget innebærer vesentlige avvik fra vedtatt reguleringsplan, sier havnestyrtets leder Oddvar Abrahamsen (H). Han kan ikke se at det nødvendigvis er havnestyrets primæroppgave å drive småbåthavner i Lillesand. - Vi skal legge til rette for at folk får båtplass. Et sentralt moment her er om vi kan få bedre, rimeligere og, ikke minst, raskere løsning. Det skal ikke stå på oss å utrede dette videre. Vi har å gjøre med en god plan og et meget grundig forarbeid, mener Abrahamsen.

Bakgrunn er signaler i bystyret før jul der administrasjonen fikk i oppdrag å undersøke om det er private interesser som båtforening, velforening eller andre som kan overta, utvikle og drive bryggeanlegget i Bergstø. Prislappen på drøye ti millioner kroner skapte betydelig hodebry og havnestyret følte behov for bred politisk debatt - både om drift og betalingssatser. Reinertsen, Kvam og Thygesen opererer i dag med en totalramme på 6,4 millioner kroner.Privat drift basert på non-profit, en mer kompakt løsning og mindre administrasjon er stikkord for innsparingene.Prosjektet er tenkt realisert ved hjelp av hovedentreprenør, i dette tilfellet Bjørn Heldal As. Tømrerarbeidet er beregnet utført og priset av Rune Blix, mens Småbåthavner AS har priset levering og utlegging av bryggeanlegget. Innskudd og ny prispolitikk

Den private båtforeningen legger opp til et innskudd fra den enkelte båteier på 12.500 kroner. Leieprisen vil variere fra 1500 kroner per år til dyreste på 3.500 kroner. - For at prosjektet skal realiseres er båtforeningen avhengig av et positivt samarbeid med administrasjonen. I første omgang betyr dette at båtforeningen får myndighet til å opparbeide strandpromenade, bryggeanlegg og tilhørende vei og parkering. Det må dessuten etableres en båtforening. Dersom båtforeningen skal finansiere 50 prosent av strandpromenaden, som alt har infrastruktur som hovedhensikt, forventer båtforeningen en kostnadsfri avtale med kommunen. Det samme gjelder for overtagelse av eksisterende flytebrygge. Går det som vi håper, kan de første bryggene være på plass allerede i slutten av mai, sier initiativtaker og båteier, Trygve Reinertsen. Bystyret skal også ta stilling betalingssatser i kommunale småbåthavner. Her foreslår Havnestyret at det ved tildeling av nye småbåtplasser innkreves et innskudd og det innføres en fast avgift for båtplasser av lik standard for alle småbåthavner drevet av Lillesand Havn.