LILLESAND/ITALIA: Da Pole Postion gikk lørdag sto Uglands mekanikere på hodet i motoren og monterte den ene girkassen som tre timer før start ankom Savona. Girkassen er laget i USA, men fabrikken klarte ikke få den ferdig så tidlig at Ugland rakk å starte i Pole Position.Det ble jobbet i Team Ugland utover hele lørdagen og kvelden. Søndag formiddag var montering og justering ferdig. Båten, som har fått navnet «Jotun» ble satt på vannet. Den skjøt og prøveturen så ut til å gå strålende. Men så lyste en varsellampe. Den nymonterte girkassen manglet olje. Dermed var det bare å koble ut motorene og sørge for at «Jotun» kom på land igjen.— Det er slikt som skjer. En hest kan bli halt. Teknikken kan svikte. Vi vet hva feilen er og båten skal være klar til racet i Tyskland 27. Juni. I mellomtiden skal Andreas Ove Ugland og Jann Hillestad forsøke å trene litt med båten, forteller Johannes Aagre i Uglands offshoreteam.Fra tilskuerplass håpet alle at Bjørn Rune Gjelsten i «Spirit of Norway» ville redde Norges ære. Men heller ikke Gjelsten og Steve Curtis hadde en god dag. Etter å ha leder klart i ti runder var det slutt. Bensintrykket forsvant. Det gjorde også farten.«Victory 4», kjørt av Al-Gaith/Harib, vant og fikk notert gjennomsnittshastigheten 177,3 km/t.(May 25 1999 10:56)