GRIMSTAD: Men den sindige skipsrederen gråter ikke. Etter problemene i bulkmarkedet kan han se seg om etter billige nyere bulkskip for å fornye flåten. Ugland mener oppturen er nært forestående, og at selskapet igjen vil tjene penger i dette store og relativt stabile markedet.Skipsrederen forteller at resultatet for alle hans virksomheter ble 10 millioner kroner i fjor, men med driftsinntekter på 1,2 milliarder kroner er han enig i at resultatet burde vært adskillig bedre. For det er røde tall i regnskapet — for andre år på rad.Det regnskapsmessige resultatet, etter ekstraordinære avskrivninger, er på minus 73 millioner kroner. Det er bulkflåten som med dårlige rater og verdifall har vært bremseklossen i J. J. Uglands virksomhet. Resultatet etter avskrivninger ble minus 67 millioner kroner for bulkflåten.- Selskapet har rygg til å foreta disse store ekstraordinære avskrivningene i en operasjon. Vi har penger i banken. Uglands Rederi har aldri vært i økonomiske vanskeligheter, og vi skal ikke stelle oss slik at vi blir styrt av banken. Neste år skal vi fortelle om plusstall, sier Ugland.Gode tider for lektere

J. J. Ugland-selskapene opererer 17 bulkskip. Syv shuttle-tankere har seilt inn 364 millioner kroner som gir et resultat før ekstraordinære poster på 32 millioner kroner.Offshore-virksomheten - som omfatter Nymo, kranskipet «Uglen», åtte Nordsjø-lektere og to taubåter - har gitt en «netto» på 45 millioner kroner. Fjoråret ble et rekordår for lekterne og «Uglen».Fjorårsresultatet på 10 millioner kroner totalt er 40 millioner mindre enn i 1997. Selskapenes egenkapital er på 490 millioner, som er 82 millioner mindre enn i 1997. Men dette skyldes de ekstraordinære avskrivningene. Selskapene har ordrereserver for 4,5 milliarder kroner og det skal ligge store verdier i opsjoner.Vekst etter deling

I 1998 kjøpte Ugland bulkskipet «Naganita» i samarbeid med Mitsubishi Corporation og det ble inngått en tiårsavtale for en shuttle-tanker for betjening av Terra Nova-feltet utenfor Newfoundland.Videre ble det inngått avtale for innkjøp og ombygging av et produkttankskip til shuttle-tanker for betjening av Roncador-feltet i Brasil. Ugland kjøpte også de siste 50 prosentene av skipet «Glenita» i fjor. J. J. Ugland-selskapene vokser og verdiene stiger.- Vi har fått en kraftig volumvekst etter delingen av rederiet i 1989 og 1995, og de siste årenes vekst skal administrerende direktør Øyvind O. Larsen ha æren for, sa J. J. Ugland på gårsdagens pressekonferanse.Tregt offshoremarked

J. J. Ugland-selskapene opererer en flåte med 35 enheter og har 1122 ansatte. Nymo er den største arbeidsplassen med 475 ansatte. Bedriften hadde i fjor et resultat på 18 millioner kroner.- Vi har arbeid frem til høsten og har dekket 50-60 prosent av kapasiteten ett år fremover. Oppdragene fra offshore-bransjen står ikke lenger i kø og vi jobber for å få flere reparasjonsoppdrag, både på skip og oljerigger, sier disponent John Beisland.(Apr 29 1999 10:37)