— Denne traseen er såpass mye bedre enn den Statens vegvesen anbefaler, at det er ikke noen tvil om at den er best for folk i Søgne, sier Tom Løchen (H).

Tom Løchen (H) er ikke i tvil om at Søgne-folk vil få en helt ny hverdag når ny E 39 forbi Søgne er på plass. - Jo raskere, dess bedre, sier Løchen. Foto: JANNE BIRGITTE PRESTVOLD

Han går, i likhet med flertallet av politikerne i formannskapet, inn for et trasévalg som er 465 millioner kroner dyrere enn det veivesenet anbefaler på ny E 39 for strekningen fra Volleberg til Døle bru.

Ut på høring

Formannskapet diskuterte onsdag saken, og besluttet å legge begge forslagene ut på høring i tråd med rådmannens anbefaling. Det vil si at det skal hentes innspill til både veivesenets forslag og det politikerne har øverst på ønskelisten.For Søgne kommune er det særlig to områder som får politikerne til å lande på traseen som er en snau halvmilliard dyrere enn det fagfolkene i veivesenet anbefaler: Kryssing av Hellersdalen og kryssing mellom Lunde og Tinntjønn skole. Veivesenets forslag innebærer begge deler.

— I veivesenets forslag vil veien gå i bro mellom to skoler. Med tanke på alt svevestøvet det vil generere i lufta mellom skolene, er det ikke tvil om hvilket som er best. Den skal tross alt stå noen år, den veien, sier Løchen, som er Høyres listetopp foran kommunevalget til høsten.

Hensyn til bebyggelse

Det betyr ikke at han synes veivesenets forslag er dårlig:

— Nei da, og vi legger jo ut det også. Så får vi se hva som kommer av innspill under høringen, understreker han.

Hensynet til bebyggelsen på Lunde, skolene og kulturmiljøet falt også i god jord hos sittende ordfører Åse Severinsen (H). Selv om begge traseene innebærer at enkelte bolighus og industribygg må rives og erstattes, er det noe som er enda verre, ifølge henne.

— Det er ille å få huset revet fordi det ligger der veien kommer, men da får du en ny mulighet. Det verste er å ligge nær en motorvei, sier hun.

Da Solveig Kjelland Larsen (Ap) antydet et ønske om å foreslå at en av tunnelene ble flyttet på i forhold til veivesenets forslag, fikk det rådmannen til å innta en formanende tone:

— Tenk på hva som øker sannsynligheten av å få det dere vil ha. Med nye forslag risikerer vi nye høringer. Finansieringen av denne veien kommer til å bli knalltøff, påpekte Kim Høyer Holum.

Ferdig i 2023

Samtidig trakk han det fram som positivt at så snart kommunedelplanen for strekningen er vedtatt, er det klart for regulering av veien. Videre er penger allerede bevilget til deler av strekket, og så gir broa over Trysfjorden en god kryssløsning med eksisterende trasé.

— Vi må ikke begynne å rote det til nå, og få den utsatt, supplerte Løchen, og bemerket selv hvor «skremmende enig» han var med rådmannen.

Den aktuelle veistrekningen vil gi full firefelts vei forbi Søgne, og skal tilrettelegges for en standard som tillater fartsgrense på 110 kilometer i timen. Strekningen skal etter planen gi Vest-Agder sitt første treplanskryss, og er antydet ferdigstilt i 2023. Høringsfristen for planen er 25. mars.