— Jeg ser fram til dette. Det blir gøy å komme tilbake igjen.
Kjell Soltvedt returnerer snart til gamle trakter, til Varodden i Kristiansand. Den 63 år gamle sivilingeniøren er klar for det som blir hans siste, store prosjekt i Statens vegvesen før han trer inn i pensjonistenes rekker.
Prosjektleder
Fra 1992 til 1994 var han byggeleder for betongbroa som krysser Topdalsfjorden i Kristiansand. Nå skal han lede prosjektet som skal sørge for at ei ny bro ser dagens lys. Ei tvillingbro skal ligge side om side med betongbroa som sto ferdig i 1994.
— Flere av oss som var med på byggingen av den broa, skal også være med på byggingen av den nye. Vi har god kjennskap til de lokale forholdene på stedet, blant annet hvordan forholdene er på fjordbunnen, sier Soltvedt.
Ferske penger
I Statsbudsjettet for 2015 ble det bevilget penger til planlegging av den nye Varoddbroa, for å fremskynde byggestarten. Ifølge Nasjonal transportplan (NTP) skulle pengene ikke ha vært på plass før i 2016. — En medvirkende årsak til at det har blitt fortgang i prosessen, er trolig de store vedlikeholdsproblemene vi har hatt på den gamle broa, poengterer Soltvedt.
- Flott hengebro
— Det er jo ei flott bro. Jeg synes hengebroer er flotte konstruksjoner.
Knut Asbjørn Koland skryter av den gamle Varoddbrua i Kristiansand, hengebroa som ble åpnet i 1956. Han er ansvarlig for brovedlikeholdet i Vest-Agder, og har mye kunnskap om gamle broer.
Stor slitasje
Men Koland har ikke særlig mye skryt å komme med når det gjelder hengebroa, med unntak av det estetiske.
— Det er større slitasje på denne broa enn det vi først antok, og vi ser at behovet for vedlikehold er økende. Derfor ble Vegdirektoratet varslet om problemene. De kastet seg rundt og fremskyndet bevilgningen av penger til planlegging av ny bro, forteller broeksperten.
Hovedproblemene
Årlig er det brukt mellom to og to og en halv million kroner på å vedlikeholde hengebroa fra 1956.
Det er hovedsakelig to store problemer med den gamle konstruksjonen. Det ene er fugene, som stadig har løsnet på grunn av den store trafikkbelastningen. Det andre er slitasje og rust på tverrbjelkene på broa.
— Hvis vi skulle ha bevart den gamle Varoddbrua lengre enn til 2020, måtte den trolig ha blitt oppgradert for 80 millioner kroner, forteller Koland.
Når fugene har løsnet, har det medført store trafikale problemer. Bilister har stått fast i kilometerlange køer gjennom Kristiansand.
Snart er den gamle hengebroa historie, men før det er tilfelle gjenstår det mye arbeid.
Byggestart i 2016
Konsulenter skal detaljplanlegge den nye broa, og dette arbeidet er nå ute på anbud.
De skal blant annet regne ut hvor mye armering og betong som trengs og hvor tykk betongen må være for å tilfredsstille strenge krav.
— Målet vårt er å starte forberedende arbeid på Varodden ved årsskiftet 2015/2016, samt å starte byggingen av broa så fort som mulig i 2016. Trolig starter ikke byggingen før på sommeren, forteller Kjell Soltvedt.
Seks kjørefelt
— Hvordan vil den nye broa se ut?
— Sett fra siden blir den helt lik den andre betongbroa. Men den nye blir mye bredere. På den nye broa blir det tre kjørefelt østover, inkludert et kollektivfelt. I tillegg blir det etablert en gang- og sykkelvei på cirka seks meter, forklarer prosjektlederen.
Det er jo ei flott bro. Jeg synes hengebroer er flotte konstruksjoner.
Når den nye Varoddbroa er på plass, gjøres gang— og sykkelveien på den gamle betongbroa om til kollektivfelt.
Dermed blir det til sammen seks kjørefelt på brosystemet over Topdalsfjorden.
Trafikkaos
De siste årene har trafikkuhell på den gamle hengebroa, eller stengning av ett av kjørefeltene, medført lange køer eller regelrett trafikkaos gjennom Kristiansand.
— Den nye broa vil gi god fremkommelighet for bilistene. Med flere kjørefelt får vi et robust system for avvikling av trafikken. I tillegg blir det en vesentlig lavere kostnad knyttet til vedlikehold av broa, sammenliknet med den gamle, kommenterer Johan Mjaaland, avdelingsdirektør i Statens vegvesen og leder for veiavdelingen i Vest-Agder.
Bygges mellom de andre
Mens den nye Varoddbroa bygges, skal trafikken gå uhindret på dagtid.
— Det blir store utfordringer med å avvikle trafikken på en god måte under byggingen. Det blir veldig trangt, forklarer Kjell Soltvedt.
Den nye broa skal bygges mellom de to eksisterende broene. Det er imidlertid ikke mulig å ferdigstille den så lenge den er plassert mellom de to andre broene. Først når hengebroa er revet, bygges den nye broa ut i full bredde.
Slik bygges den
Bropilarene er det første som etableres når byggeprosessen starter. Det etableres tre bropilarer i Topdalsfjorden.
Veidekket bygges utover parallelt i lengderetningen fra begge sider av den enkelte bropilaren, for at konstruksjonen til enhver tid er i likevekt.
Når veidekkene er tilstrekkelig utbygget på bropilarene, møtes delene av broa. Dermed kan man koble dem sammen. Så avsluttes byggingen av veidekket ut mot landsiden, mot henholdsvis Varodden-siden og mot Søm-siden.
Den nye broa blir konstruert for å vare i 100 år.
Rivearbeidet
Kjørebanen til den gamle hengebroa skal klippes i stykker av gravemaskiner påmontert store sakser. Delene skal heises ned på lektere.
— Deretter skal hengekablene kuttes. Forslaget vårt er å sprenge tårnet på Søm-siden, slik at det faller mot land og blir liggende der. Tårnet på den andre siden skal deles opp i biter og heises ned på lektere, forklarer Kjell Soltvedt.
— Hva blir prislappen for den nye Varoddbroa?
— Vi regner på dette nå. Jeg tipper at den vil koste nærmere 750 millioner kroner.
Det nye broanlegget skal stå ferdig i 2019. Da er et nytt landemerke etablert. Den velkjente hengebroa vil være borte for alltid, etter å ha båret kristiansanderne på kablene sine i 63 år.