I profil: Her er rundkjøringen med Sol-skulpturen i sentrum manipulert inn for å vise hvordan bilister som kommer østfra møter profilen hennes. Modellen på illustrasjonen avviker noe fra den ferdige utsmykningen, men plasseringen er riktig, Sol skal skue mot havet, mot sør, der hun etter alt å dømme kom fra. Foto: Christian Sunde
Farlig kryss: Av- og påkjørselen til og fra Tangvall regnes som et farlig kryss, og veivesenet er ikke i tvil om at rundkjøringen, som skal være ferdig neste høst, vil bedre sikkerheten. Foto: Kjartan Bjelland
Fundamentet: Himmelretningene er angitt på fundamentet, som skulpturen skal festes i, under jorda. Foto: Kjartan Bjelland
Modell: Denne modellen på kunstnerens arbeidsbord er i størrelse 1:50. Lekebilen er kanskje ikke helt i tråd med flertallet av de kjøretøyene som skal frekventere veien... Foto: Kjartan Bjelland
Modellbilde: Og slik ble modellen seende ut i en "striglet" versjon. Foto: Kjartan Bjelland
Med lys: Skulpturen vil lyse i mørket, men foreløpig mangler det penger til at lysfargen endrer seg med temperaturskifte. Foto: Kjartan Bjelland

SØGNE: — Hun skal stå og se hjemover, mot havet, der hun kom fra, sier kunstner Christian Sunde.

Akkurat nå ligger Sol-skulpturen med nesa i været, i verkstedet i en av Flekkefjords eldste sjøbuer. Skulpturen er i syrefast, slipt stål med en kjerne av massiv akryl.

— Jeg har ikke laget en kopi av Sol, men jeg er selvfølgelig inspirert av henne. Kunstverket kan ses på som min kommentar til Sol, presiserer Sunde.

Skape identitet

Kunstverket skal plasseres i rundkjøringen som skal erstatte dagens kryss på E 39 ved Tangvall. Det var Søgne kommunes kulturrådgiver Magne Haugland som først lanserte ideen om å plassere et kunstverk i den planlagte rundkjøringen.

I profil: Her er rundkjøringen med Sol-skulpturen i sentrum manipulert inn for å vise hvordan bilister som kommer østfra møter profilen hennes. Modellen på illustrasjonen avviker noe fra den ferdige utsmykningen, men plasseringen er riktig, Sol skal skue mot havet, mot sør, der hun etter alt å dømme kom fra. Foto: Christian Sunde

— Tanken var å lage noe identitetsskapende for Søgne. Kommunestyret satte ned en kunstkomité, det kom inn mange forslag, og tre kunstnere leverte inn skisser, forteller Haugland, som var sekretær for komiteen.Valget falt til slutt på Christian Sundes tolkning av steinalderkvinnen Sol. Lokalhistoriker Jostein Andreassen ledet kunstkomiteen. Han var nylig i Flekkefjord og så det ferdige verket.

— Skulpturen er flott, og uvanlig. Historien om Sol er noe vi kan være stolte av, og jeg er sikker på at skulpturen vil profilere Søgne på en god måte, framholder Andreassen.

Enkel og tydelig

Christian Sunde har jobbet med hoder som tema i mange år.

— Som følge av det var det naturlig å utvikle temaet videre, da i form av den fascinerende historien om funnet av Norges eldste kranium, sier han.

For kunstneren er det viktig at betrakteren ser skulpturens feminine profil.

— Den indre konturen er et kranie, den ytre har jeg gitt kjøtt og hud og lepper og nese, forklarer Sunde. Skulpturen er så godt som ferdig, nå gjenstår kun syrebehandling av stålet.

— Det spesielle med rundkjøringskunst er at folk er i bevegelse når de ser den, og at de har kort tid til å oppleve den. Derfor må den være tydelig, enkel, lettfattelig. Verket oppleves ulikt fra forskjellige vinkler, sier Sunde.

Fundamentet: Himmelretningene er angitt på fundamentet, som skulpturen skal festes i, under jorda. Foto: Kjartan Bjelland

Han jobber mye med lys og teknologi, og i Sol-skulpturen vil lyset gradvis gro fram ettersom skumringen kommer og mørket senker seg. Muligheten er også tilstede for at fargen i lyset kan endre seg fra varmegrader til kuldegrader.— For å varsle om at det kan være glatt på veien, sier Sunde.

Mangler 25.000

Sol-kunsten har en prislapp på rundt 500.000 kroner, det meste av pengene er skaffet til veie ved hjelp av lokale, private sponsorer. Også Søgne kommune, Vest-Agder fylkeskommune og Statens Vegvesen har bidratt.

— Vi mangler rundt 25.000 kroner til å få lyset til å skifte farge etter temperaturen, og håper å få de kronene på plass innen verket skal plasseres ut, sier Magne Haugland.

— Tror du folk som kjører gjennom rundkjøringen vil forstå at det er Sol som står der?

— Noen vil nok undre seg over hva det er, men litt undring er vel også bra? Beregninger viser at her passerer 15.000 kjøretøy i døgnet, og med et gjennomsnitt på 1,5 personer i hver bil, betyr det at årlig vil mellom åtte og ti millioner mennesker bli eksponert for symbolet som forteller at Norges eldste menneske er funnet i Søgne. Det synes jeg er fantastisk spennende, sier Haugland.

Forsinket – ferdig neste høst

Den nye rundkjøringen som skal erstatte dagens kryss ved avkjørselen fra E 39 til Tangvall, kan tidligst være på plass høsten 2014. — Planen er å lyse ut entreprisen i vår, bygge i løpet av et års tid, og være ferdige neste høst, opplyser byggeleder Martin Folkestad i Statens vegvesen region sør.

Med lys: Skulpturen vil lyse i mørket, men foreløpig mangler det penger til at lysfargen endrer seg med temperaturskifte. Foto: Kjartan Bjelland

Avkjørselen til Tangvall regnes som et farlig kryss, og målet er at rundkjøringen skal bedre både sikkerheten og kapasiteten. I tillegg til rundkjøringen skal strekningen med midtrekkverk utvides fra Monan til Tangvallkrysset, samtidig som veien fra Klepland til Tangvall skal utvides med forbikjøringsfelt.— Dere er ikke redde for at folk skal se mer på kunsten enn veien, og dermed forårsake nye ulykker?

— Vi har en del føringer sikkerhetsmessig, som må følges. Vi er alltid litt forsiktige til å si ja til sånne prosjekter, men er heller ikke avvisende. Det var viktig at verket framsto som noe enkelt, siden bilene holder enn viss hastighet når de passerer, sier sjefingeniør Svein Kristofersen i veivesenet.

Total prislapp på prosjektet er rundt 100 millioner kroner. I det beløpet ligger også erstatninger til noen og tjue grunneiere langs veien. Forsinkelsen i prosjektet skyldes delvis at noen grunneiere ikke har godkjent beløpene for grunnen de har avstått, og anket avgjørelsen.