Konservator og leder for kunstmuseets samlinger, Else Brit Kronborg, registrerer at Finn Nielssens maleri er museets aller største. Malerikonservator Mariana Koeva registrerer at bildet fra 1939 er i ganske god stand. Foto: Lars Hollerud

Det er Nordea som slår på stortromma og deler ut om lag 150 malerier før jul.

De to største, Finn Nielssens 3,60 meter lange og 2,63 meter høye «Blomsterhandlere på Torvet» og Marcelius Førlands nær fire meter lange og 2,20 meter høye «Havna», ble torsdag båret gjennom Kvadraturen og foreløpig plassert i kunstmuseets deponi.

— De øvrige er gitt til andre som kan ha glede av dem, opplyser bankvert Pia Jørgensen i Nordea.

Hun nevner Lillebølgen, Storebølgen, barneposten ved sykehuset i Kristiansand, Sørlandets sykehus avdeling Kongsgård, Bispegra og Hellemyrtoppen.

Ikke plass

— Fremhev Pia og si takk til henne. Dette er Pia Jørgensens idé og utførelse, sier områdesjef Pål Ekberg i Nordea.

Kunstgavene er en direkte følge av at banken er på flyttefot og får en betydelig mengde glassvegger når de om et par år flytter hjem igjen til Markens gate 16. — Vi har kort sagt ikke plass til alt, forklarer Ekberg.

— Hvorfor har banken hatt så store mengder kunst?

Konservator og leder for kunstmuseets samlinger, Else Brit Kronborg, registrerer at Finn Nielssens maleri er museets aller største. Malerikonservator Mariana Koeva registrerer at bildet fra 1939 er i ganske god stand. Foto: Lars Hollerud

— Mye er nå samlet i Kristiansand etter at en rekke filialer og avdelingskontorer er borte. Dessuten har vi lenge hatt egen kunstforening som har gjort noe med medarbeidere interesse for kunstverk. Til den siste utlodningen kom det inn 30.000 som ble gitt Blå Kors, svarer Ekberg, som avviser at noen malerier kan være pant fra skakkjørte kunder.

Glede på museet

Konservator Else Brit Kroneberg er overveldet over å ha fått de to store bildene til museets samling.

— Det er særlig viktig fordi Finn Nielssen fra Kristiansand og Marcelius Førland fra Kvinesdal var anerkjente sørlandskunstnere som har formidlet lokale motiver i en tid da forenkling av former og farge var vanlig, sier hun.

På Nielssens maleri fra Torvet i Kristiansand, gjenkjennes så vel Vindmølla som fontenen like foran Rådhuset. Det betyr at han malte «Blomsterhandlere» før 1938, året da fontenen ble demontert og stuet vekk.

I 1939 var dette maleriet ett av Norges bidrag under verdensutstillingen i New York.

Marcelius Førlands blikk mot Odderøya, Laghannsholmen og den vestre havna tyder på at han kan ha stått på Dueknipen eller Bellevue. I alle fall malte han sitt store bilde i 1956. Malerikonservator Mariana Koeva sier at noe må gjøres med de to maleriene. Likevel synes hun begge er i rimelig god forfatning.

Begge vil bli stilt ut for publikum når anledningen byr seg.