Stålbørsten har 180 hestekrefter og kan gå med inntil 1000 omdreininger i minuttet. Byggeleder Tor Åge Smalås (til v.) fra Statens vegvesen (til v.) og driftsleder Matias Line fra Mesta håper den vil være effektiv på E 39. Foto: Tone Sandberg
Hele den brøytemessige ekvipasjen består av lastebil med plog og saltløsningstank, roterende børste og en saltspredningsvogn til slutt. Byggeleder Tor Åge Smalås fra Statens vegvesen (til v.) og driftsleder Matias Line fra Mesta ser fram til å teste den. Foto: Tone Sandberg
- Nå skal vi teste denne i vinter, og deretter trekke konklusjoner om dette er noe vi skal satse på, sier avdelingsdirektør Johan Mjaaland i Statens vegvesen. Foto: Tone Sandberg
Kø og kaos preger vinterveiene på E 39, og Trybakken er en av de verste strekningene. I vinter skal børsten Balder forsøke å holde veibanen kjørbar. Foto: Jarle R. Martinsen
3. februar i år ble Ole O. Ropstad fra Sør Sveis tilkalt for å skyte ned overhengende is øst for Trybakken. Foto: Jarle R. Martinsen

— Vi håper den skal sørge for bedre fremkommelighet, trafikksikkerhet og i tillegg gi oss en miljøgevinst, sier avdelingsleder Johan Mjaaland i Statens vegvesen Vest-Agder til Fædrelandsvennen.

Med vinterens snøkaos, veistenging, omkjøring og forsinkelser - med tilhørende millionutgifter - friskt i minne, setter veivesenet nå bokstavelig talt inn en ny kost.

Den nye veibørsten testes som ledd i et forsknings— og utviklingsprosjekt, og skal i hele vinter brukes på den mest problematiske strekningen vest for Kristiansand, nemlig de 18 kilometerne mellom Lohnelia i Søgne og Mandal. Dermed vil både Trybakken og Vatnebakken bli kontinuerlig patruljert av Balder når snøværet setter inn.

Flyplassbørster

— Det blir spennende å teste børsting som alternativ, sier prosjektleder for drift og vedlikehold i Statens vegvesen, Tor Alf Høye.

— Målet er at vi ved normale snøforhold skal holde veien barere lenger og sikre god friksjon på veibanen, sier Mjaaland.

Onsdag ble nyskapingen presentert ved Mestas anlegg på Mjåvann, og det er snørydningsfirmaet Øveraasen på Gjøvik som har utviklet børsten. De er en ledende leverandør av brøyteutstyr til flyplasser på verdensbasis, og børsteutstyret som nå skal testes på E 39 er bygget på samme prinsipp, bare i mindre størrelse.— Vi har utviklet teknologien til anvendelse på flyplasser der kravet til friksjon er superhøyt, og der man ønsker å redusere bruken av kjemikalier så mye som mulig, forteller salgssjef for vei hos Øveraasen, Erik Abrahamsen.

Mindre salt

Børsten festes bak en plogbil, der den store plogen Odin renser unna det grøvste, godt hjulpet av en mindre slikkepottliknende skrape. Så følger den roterende stålbørsten som naturlig nok har fått navnet Balder, ettersom det var Odins sønn i norrøn mytologi. Til slutt kommer en saltløsningsspreder som forsynes fra en tank på lasteplanet. Fra den kan saltløsning sprøytes på ved behov, og målet er at behovet skal være lite:

— Børsten er tidligere bare testet på vei ved Ålesund, og der ble det en redusert saltmengde på mellom 30 og 50 prosent, forteller Abrahamsen.

Forskningsprosjektet på E 39 koster mellom en halv og én million kroner, og børsten skal utelukkende brukes på den 18 kilometerne mellom Søgne og Mandal. De øvrige 2400 kilometerne vei i Vest-Agder skal brøytes på vanlig vis, og på en vanlig vinter svis det av 100 millioner kroner på riks— og fylkesveiene.

Flyttes ikke

— Utstyret kommer ikke til å flyttes selv om man skulle få problemer andre steder. Dette er et forskningsprosjekt, og for å få tilstrekklige erfaringstall, er vi nødt til å være tro mot strekningen vi har satt av, sier distriktssjef Terje Krommen i Mesta Vest-Agder som drifter brøytingen for veivesenet.

Under onsdagens testing virvlet børsten over snøløs mark, og enn så lenge er det ikke snø i sikte.

— Men når snøen kommer, vil vi ikke se havarerte vogntog på E 39?

— Jo, det kan jeg love deg at vi vil! svarer Johan Mjaaland kjapt

— For der er det mange faktorer som spiller inn. Men jeg håper og tror at det nye utstyret blir til god hjelp, sier han.