Her heises ROV-en til tre millioner kroner om bord i KV ”Tor” for siste gang sent torsdag kveld. Foto: Tore André Baarsen
Her styrer Gisle Espeland (t.v.) ROV-en på 155 meters dyp. Foto: Tore André Baardsen
Espen Johannesen klargjør merkebøyer som skal vise hvor trålposen til Carina ligger. Fiskeridirektoratet har bestemt at denne senere skal tas opp. Foto: Tore André Baardsen
KV "Tor" avløste søsterskipet KV "Norne", og var onsdag og torsdag base for arbeidet med å hente ut de to omkomne fra reketråleren "Carina". Foto: Tore André Baardsen
Skipssjef Anders Krakstad på broen i KV "Tor". Politiets innsatsleder Per Kristian Klausen i bakgrunnen. Foto: Tore André Baardsen
ROV-en dukker opp langs skipssiden til KV "Tor" for siste gang under bergingsoperasjonen utenfor Lindesnes. Foto: Tore André Baardsen

— Vi blir alle amatører når vi står overfor en slik jobb. Selv med god planlegging i forkant, må en alltid improvisere underveis. Da er det en stor fordel at vi i teamet har samarbeidet om tilsvarende oppgaver tidligere, sier Gisle Espeland.

Han er daglig leder i selskapet Seabed Services som politiet engasjert for å lete etter den savnede fiskebåten, og senere lokalisere og hente de omkomne opp. Til denne oppgaven ble det først benyttet sonar og senere ROV-er (fjernstyrte undervannsbåter).

Fædrelandsvennen var torsdag kveld med om bord på kystvaktskipet «Tor» som tidligere på dagen hadde overlevert de to omkomne til begravelsesbyrået. Arbeidet som da gjenstod var å sikre og merke trålposen, samt filme og undersøke vraket for havarikommisjonen.

155 meters dyp

Inne i en konteiner på dekket av KV «Tor» sitter Gisle Espeland og styrer ROV-en med en joystick. På skjermene foran ham ses det opplyste vraket som ligger på 155 meters dyp. Det filmes og fotograferes mens ROV-ens gripearmer løfter og snur på løse vrakdeler. Assisterende havariinspektør Sammy Olsen sier det er for tidlig å si noe om en mulig årsak, men håper informasjonen de har sikret seg om vrakets tilstand vil være til god hjelp.

Teamet som Gisle Espeland satte sammen til operasjonen bestod foruten av han selv av Steinar Torjussen og Atle Karlsvik fra Seabed Services og Robert Sørheim Olsen fra Rov as og Vidar Johannesen og Espen Johannesen fra Agder-Tech.

— Det er jo ikke fritt for at vi i en slik operasjon blir personlig engasjerte. En vet jo hva dette betyr for de etterlatte, som også overfor oss har vist stor takknemlighet, sier Gisle Espeland.

Satte seg fast

Det var ikke dybden på 155 meter som skapte de største utfordringene da teamet til Gisle Espeland skulle hente ut de forulykkede. Kystvaktsskipets er utstyrt med dynamisk posisjonering (DP) som gjør at fartøyet holdes i nøyaktig samme posisjon uten å bruke anker. Det som gjorde arbeidet vanskelig var at det på og rundt det havarerte fiskefartøyet er et virvar av tauverk og wirer som ROV-en flere ganger satte seg fast i. Da måtte det sendes ned en liten ROV for å få løs tauverk som hadde viklet seg inn i propellene til store undervannsfarkosten. Andre ganger måtte de dra den 700 kilo tunge ROV-en løs eller helt opp til overflaten med håndmakt. For å ta seg inn i vraket, måtte det benytte de minste undervannsfarkostene.

— Operasjonen i åpent farvann med høye bølger og kraftige havstrømmer kunne ikke vært gjennomført uten Kystvaktens bistand, sier Gisle Espeland.

Alt klaffet

Politiets innsatsleder under både leting og berging av de omkomne, Per Kristian Klausen, sier de nådde alle sine mål med søk og berging. Han sier at både innleid hjelp fra Seabed Services og besetningene om bord på KV «Nornen» og senere KV «Tor» har vært avgjørende for å nå resultatene.