— Det har vært hardt arbeid for å bringe verftet videre etter at MTB-serien var ferdig. Byggingen av båtene tok det aller meste av vår kapasitet, forteller salgs- og markedsansvarlig Are Søreng.

Båten som skal døpes torsdag, skal brukes til å bringe personell fram og tilbake til vindmøller på havet.

Følg FVN Mandal på Facebook!

«Umoe Ventus», som er døpt etter en romersk vindgud, sendes om få uker til Tyskland, innleid av det danske firmaet DONG Energy. Her skal båten inn i vedlikeholdsarbeidet firmaet har i vindfarmen Borkom Riffgrund 1. Her er det 78 kjempemøller på 147 meter over havoverflaten.

Slik ser den ut under oppdrag, wave craft'en. Den bygges med en teknikk som gjør at den ligger svært stabil inn mot vindmøllene slik at teknikerne kan komme seg av og på. Foto: Umoe Mandal

«Umoe Ventus» har en rekke fordeler som Umoe Mandal håper skal falle i smak blant de som drifter vindmølleparkene i Europa.— Den kanskje viktigste egenskapen er teknikken med at den er stabil inn mot vindmøllene i bølger opp mot 2,5 meter. Da legger fartøyet seg inn til vindmøllen mens luftputen pumper opp og ned, og som gjør at båten ligger helt stille. Det betyr igjen at mannskapene kan gå risikofritt over på møllene, forteller Søreng.

Svært raskt

Men vel så viktig er det nok at båten er svært rask, over 40 knop.

— Vindmølleparkene ligger gjerne en time eller to fra land. De som drifter disse er avhengig av å få sendt ut sine folk raskt for vedlikehold og reparasjoner. Farten på denne måten er en betydelig fordel i forhold til

Komforten til passasjerene er veldig viktig. Her skal de sitte på vei ut til vindmølleparkene. Her er alle fasiliteter. Foto: Jarle R. Martinsen

de fartøy som til nå har vært brukt til slike oppdrag, sier Søreng.

Dessuten er det gjort mye for å ha god komfort og at båten har så gode sjøgående egenskaper som mulig.

Ingen er tjent med at de skal komme sjøsyke fram

— Det er reparatører som sendes ut til møllene, folk som gjerne ikke er vant til sjø og bølger. Ingen er tjent med at de skal komme sjøsyke fram, påpeker Søreng.

Leies ut

Båten som nå er ferdig, og den nye som er under bygging, er noe Umoe-konsernet selv har bygget gjennom selskapet Umoe Wind. Nå er tanken at båten skal leies ut til vindmøllefirmaene. I første omgang er det altså danske Dong Energy som skal leie båten i åtte måneder med muligheter for forlengelse.

— Dette og flere andre energiselskap har støttet oss økonomisk i utviklingen av «Umoe Ventus». De har stor tro på båten, sier Søreng.Vindmøllemarkedet er sterkt voksende i Europa. Nå finnes det 48 vindmølleparker fordelt på ni land, og ytterligere 18 parker er under bygging. I framtiden ventes betydelig flere, både i Europa og globalt.

- Vi tror denne båten vil det bli stor bruk for i dette markedet. På sikt håper vi å selge dem til flere aktører, ikke bare leie ut, sier Søreng.

Flere bein

For Umoe Mandal er torsdagens dåp en viktig markering av at de nå har enda flere bein å stå på. Verftet har hatt mange turbulente år før og under byggingen av MTB-serien.

Nå har de god sysselsetting gjennom flere oppdrag. Det viktigste er vedlikeholdet og oppgradering av de militære fartøyene. Men ved siden av bygges systemer i kompositt til US Navy sine luftputefartøy, et oppdrag som tar flere år.

Kanonskjold

De bygger komponenter til livbåter og et mangeårig oppdrag til Bofors i Sverige pågår ennå. Dit sendes det kanonskjold laget ved verftet.

— Vi sysselsetter for tiden 160 mann, og mener å ha bevist at vi har klart tiden etter MTB-byggingen på en god måte, sier Are Søreng.