Telenors mobilnett fungerer igjen

Telenor har hatt store problemer med mobilnettet fredag.

Publisert:

Trøbbel for Telenor-abonnenter.

  • Jon Anders Skau
  • Klaus Børringbo
  • Marita E. Valvik
  • Hanne Mellingsæter
  • Elin Stueland
Denne artikkelen er over fire år gammel

Klokken 16.24 meldte Telenor at mobilnettet fungerer som normalt .

— Mobilnettet har fungert som normalt fra cirka 15.30. Det er nå ordinær trafikkavvikling for mobilkundene, bekrefter pressekontakt Magnus Line i Telenor til NTB.

Han sier mobilnettet fungerer igjen etter at teknikere gjorde noen endringer i systemene fredag ettermiddag.

— Vi har ikke helt oversikt over hovedårsak til feilen, den arbeider vi fremdeles med å klarlegge, og vil fortsette med det inn i helgen, sier Line.

Om lag en tredel av Telenor Mobils drøyt 3 millioner kunder var rammet av feilen i systemet.

Nede i cirka fire timer

Problemene oppsto rundt klokken 11.45 fredag. Telenor var ikke klar over problemet daAftenbladettok kontakt, og visste heller ikke hvorfor feilen har oppstått.

Problemene gjelder hele landet, opplyste kundekonsulent Trygve Rygg ved 12-tiden.

Klokken 14 kunne Telenor fortelle at deres kunder fortsatt opplevde problemer med tale over mobilnettet.

— Omfanget er foreløpig ikke avklart, men noe taletrafikk går igjennom. Man vil få sendt tekstmeldinger, men det vil er forsinkelser på mottak, forklarer informasjonssjef Anders Krokan.

I en pressemelding sendt ut kl. 14.26 skriver Telenor atomtrent en tredjedel av deres kunder opplever problemer med tale over mobilnettet. Telenor_Tweet1

— SMS kan sendes, men det vil være forsinkelser på mottak, står det i pressemeldingen.

Tjenester over mobildata kan også oppleve oppkoblingsproblemer.

— Vi jobber for fullt med feilsøk og vi vil komme tilbake så snart vi har mer informasjon. Vi beklager overfor dere alle, og forsikrer dere samtidig om at vi jobber på spreng for å få løst situasjonen, opplyser Krokan via e-post.

«Vi er på saken»

Siden opplyser de også på sine Facebook-sider at også SMS-trafikken er berørt.

«Vi mottar tilbakemeldinger om at det oppleves problemer med anrop på mobil. Vi kjenner ikke omfanget, men vit at vi er på saken».

Telenor opplyser på sine nettsider at de har nær 3,2 millioner mobilabonnenter i sin kundebase. Da Telenorkundene ble rammet av en feil oktober 2014, fikk Telenor en bot på 9 millioner kroner.

Aftenposten har forsøkt å ringe Telenors pressetelefon, men også denne er «midlertidig uten forbindelse». TilDagbladetopplyser teleselskapet at de har en fellesfeil som berører flere av deres kunder. De sier de ikke har et anslag på hvor lang tid det vil ta å rette feilen.

Nødnummer?

På Facebook-siden opplyser Telenor også om at du må ta ut simkortet eller restarte mobilen uten å trykke pin-koden dersom du trenger å ringe 112. Kunder rundt om i landet har kommentert posten og beskriver problemer over hele landet. Røyken, Valdres, Elverum, Oslo, Porsgrunn, Kragerø og Risør, mens det meldes om at det fungerer greit i Harstad, Straume i Hordaland, Tromsø og Halden.

Telenor varslet myndighetene før 1200

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) sier til Aftenposten at de ble varslet av Telenor rett før klokken tolv i dag.

— I denne fasen av utfallet prioriterer vi å la Telenor arbeide med å gjenopprette funksjon og rapportere om status. Hvorvidt dagens feilsituasjon har sammenheng med tidligere feil er derfor prematurt å kommentere på. Årsaken til utfallet er noe vi selvsagt vil følge opp med Telenor i etterkant, sier avdelingsdirektør nett Einar Lunde i Nkom.

Da Telenor fikk millionbot ved problemene for halvannet år siden, fikk de ikke bot for selve utfallet, men for uaktsomhet knyttet til driften av nettet ved endringshåndtering knyttet til sentrale nettverkskomponenter.

— Telenor har rettet på de aktuelle forholdene knyttet til endringshåndtering, sier Lunde i en epost til Aftenposten.

Gjelder utgående anrop

Anders Krokan i Telenor sier til Aftenpostenat det dreier seg om utgående anrop.

– Flere av våre kunder opplever dessverre nå at de har problemer med å ringe på mobil. De det gjelder, opplever enten at de ikke kommer igjennom, eller at de kobles rett til mobilsvar. Saken har høyeste prioritet i Telenor og vi kommer snarlig tilbake med mer info, sier Krokan.

Kunder fra store deler av Norge skriver på Telenors Facebook-sider skriver i kommentarfeltet at de ikke får kontakt.

Telenor har hatt problemer tidligere i uken, noe som blant annet førte til at flere nettbanker slet med tilgangen. Problemene vedvarte både mandag og tirsdag, til tross for flere runder med rettinger. De sa også at problemene kunne vedvare.

DNB har problemer med nettbanken - igjen

Aftenposten har sjekket DNBs nettbank og sammen med flere andre, har vi problemer med å logge inn. Dette har vært et gjentagende problem for DNB og andre nettbanker gjennom hele uken, og DNBs nettbank har vært utilgjengelig både mandag og tirsdag denne uken.

Begge gangene bekreftet Telenor at de var årsaken. Aftenposten har ikke fått kontakt med DNB for å verifisere problemene.

Saken oppdateres.

Tips eller tilbakemelding til journalisten?
Jon Anders Skau jon.anders.skau@fvn.no
Publisert:
Fædrelandsvennen ønsker en god og åpen debatt. Her kan du bidra med din mening.