KRISTIANSAND: Etatene har sett seg mektig lei av tunge kjøretøy som sperrer E 39 mellom Kristiansand og Lyngdal når sørlandsvinteren viser seg fra sin verste side. Så sent som i forrige uke skapte vogntog uten kjettinger flere kilometer med kø.

Nylig ble dokumentet "Operasjon Tung Vinter 2013" utarbeidet for å begrense problemene. I dokumentet beskrives detaljerte tiltak som skal settes inn når snøen laver ned og utenlandske kjøretøy nærmer seg hovedfartsåren mellom Sørlandet og Vestlandet.

VATNEBAKKEN: Her står politiet i bunnen av Vatnebakken og stanser store kjøretøy som er dårlig skodd tidligere i vinter.

— Kan ende i katastrofe

— Problemet er stort, og vi må prise oss lykkelig over at det ikke skjer flere stygge ulykker. Jeg tør ikke tenke på hva konsekvensen ville blitt dersom et vogntog på 40 - 50 tonn begynte å seile ned en av problembakkene på strekningen. Det kan fort ende i katastrofe, sier Øystein Krogstad, leder av Utrykningspolitiet Agder og Rogaland.

Tall fra Statens vegvesen viser at det på hverdager passerer 42.000 kjøretøy forbi Hannevika. Av disse er 4800 tunge kjøretøy på over 7,5 tonn. Mellom 1600 og 1700 av kjøretøyene er semitrailere og vogntog.

— Og vi vet at vogntogandelen er stigende. Jeg har jobbet med tungtransport i veivesenet i 12 -14 år. Aldri før har dette hatt høyere fokus, sier Terje Bekker, områdeleder for Statens vegvesen.

I løpet av vinteren har man sett flere eksempler på at kun ett vogntog på tverke stanser trafikken i timevis, og flere tusen trafikanter blir skadelidende. Når veien sperres, slipper ikke brøytemannskapene fram og problemene eskalerer.

— Nå intensiveres arbeidet for å få bukt med problemet. Utenlandske kjøretøy med blanke dekk og manglende kjettinger utgjør så stor risiko at vi må bli strengere, sier Krogstad.

Sperrer Kristiansand - Lyngdal

Til en hver tid har veivesenet nå fire mann i beredskap som kan trå til med kontroller på én times varsel. I tillegg kan ytterligere 12 kontrollører steppe inn på kort varsel.

— Når det virkelig laver ned, så vil vi i henhold til beredskapsplanene være i forkant og sende ut kontrollører langs veinettet. Det ikke mulig å kontrollere alle tilførselsveier, men planen går ut på å sperre strekningen mellom Kristiansand og Lyngdal for tunge kjøretøy. På den måten kommer andre trafikanter fram, sier Terje Bekker.

Ifølge Bekker vil samtlige tunge kjøretøy bli stanset ved veivesenets kontrollpunkt på Rige. Kjøretøy med tilfredsstillende dekkutrustning får fortsette. Men dersom været ikke tillater det, blir det nedlagt kjøreforbud for alle tunge kjøretøy.

— Utfordringen er å få plassert kjøretøyene mens de har kjøreforbud. Foreløpig vil vi bruke en stor parkeringsplass på Rige. I tillegg vil vi brøyte opp kommunale veier for å plassere vogntogene og semitrailerne der, sier Bekker.

TRAILERSJEKK: Vegvesenet sjekker utenlandske trailere på ferjekaia i Kristiansand. Kåre Simonsen skriver ut mangellapper. Foto: Torstein _en

Ved store snøfall vil det også være fast rutine at Statens vegvesen sammen med Utrykningspolitiet stiller seg opp på kaia i Kristiansand for å stanse dårlig skodde vogntog.Ifølge Krogstad er det ikke lenger nok at sjåførene viser fram kjettinger.

— Vi må også se at kjettingene faktisk er tilpasset kjøretøyet. Vi opplever stadig at sjåfører har med seg kjettinger som er tilpasset personbiler, sier UP-sjefen.

- Utelukkende utenlandske kjøretøy

Det er flere bakker mellom Kristiansand og Lyngdal hvor vogntogene stadig får problemer. Blant annet Trybakken i Søgne, Vatnebakken i Mandal, Steinslandsbakken og Osestadbakken i Lindesnes. Midtdeler har gjort Trybakken mer utsatt for trafikkproblemer enn noensinne. Derfor er en egen anleggsmaskin satt av til utelukkende å rydde snø her i vinter.

Ifølge Krogstad er det nesten utelukkende utenlandske kjøretøy som skaper problemer.

— Jeg har ikke statistikk på det, men jeg tror norske kjøretøy utgjør under én prosent av tilfellene, sier Krogstad.

Utrykingspolitiet ilegger også stadig oftere bøter på opptil 20.000 kroner til vogntogsjåfører som forårsaker store trafikale bøter. I Operasjon Tung Vinter står det at tjenestemennene kan ta fra sjåførene alt fra fraktpapirer, løyver og kjøretøypapirer. I tillegg sier Krogstad at politiet fratar førerkort og pass.

— Vi vet at bøtene kan tilsvare en kvart årslønn for utenlandske sjåfører. Det er ikke et mål i seg selv å ta fra dem inntekt, men vi må signalisere at vi ikke aksepterer den risikoen de står for. Det forundrer meg at problemet bare blir større og større, sier Krogstad.

snøkaos-3_2.jpg Foto: Sondre Steen Holvik

— Bøtene må opp

For Åse Michaelsen (Frp) er svaret enkelt.

— Når problemet vedvarer, så betyr det bare én ting. Bøtene er ikke høye nok. Straffen må skremme sjåførene så mye at de ikke tør å kjøre med dårlige skodde kjøretøy, sier Åse Michaelsen til Fædrelandsvennen.

Hun mener det må utarbeides brosjyrer på flere språk som deles ut til utenlandske sjåfører som kommer med ferja fra Danmark.

— Sjåførene må få vite eksakt hva de risikerer i bøter dersom de forårsaker omfattende trafikkproblemer, sier Michaelsen.

Hun er svært glad for at politiet nå vil frata sjåførene alt fra førerkort og pass til fraktpapirer, løyver og kjøretøyspapirer.

— Det har vært altfor lett å kjøre videre når kontrollørene har forlatt kaia, mener Frp-eren.

Stortingspolitikeren er selv fra Mandal og forteller at hun flere ganger har sittet i timevis mellom Kristiansand og hjembyen. Hun er svært glad for at Utrykningspolitiet og Statens vegvesen nå intensiverer innsatsen.

— Vi kan ikke risikere at nødetatene forhindres under utrykning fordi slurvete vogntogsjåfører ikke skor seg for føret, sier Michaelsen. Hun mener problemene viser at det haster å bygge firefelts vei på hele strekningen mellom Kristiansand og Stavanger.