— Vi delte hele elevrådet opp i grupper på seks-syv stykker. Annenhver uke gikk en gruppe rundt i alle områder på skolen og så etter folk som satt alene. Så startet vi en samtale, spiste lunsj sammen, eller introduserte dem til andre som også satt alene, sier elevrådsleder Veline Gautefall Olsson. Hun og resten av elevrådet har holdt på med prosjektet siden i fjor høst, og det viste seg å bli en suksess.

— De første gangene vi gikk rundt så vi en del som satt alene, men etter å ha gjort det et par ganger så vi at det hadde effekt. Vi fant ikke lenger folk som satt alene og kjedet seg. Vi så også at flere av dem vi hadde snakket med tidligere plutselig satt sammen med hverandre. Det var gøy å se, sier Soroush Moradpour.

Det var også viktig for elevrådet å bare være vanlige medelever da de gikk rundt.

— Det hadde blitt helt feil hvis vi fra elevrådet skulle gått rundt med synlig vester for å hjelpe de «stakkars» som satt alene, sier Tobias Malvig. Gunnar Klepp Madsen er enig.

- Jeg tenkte jo ikke på at jeg var på et «oppdrag», det var heller sånn at «nå vil jeg bli kjent med noen», sier Madsen, som forteller at han i etterkant har blitt kjent med mange nye folk via prosjektet.

Skeptiske i starten

Veline forteller at det var flere i elevrådet som var skeptiske til prosjektet i begynnelsen.

— Det var nok mange som tenkte at det var litt skummelt å skulle gå rundt til fremmede å starte en samtale sånn helt uten videre, men etter hvert forsto alle hvor hyggelig det egentlig var. Dette har ikke bare hjulpet de som satt alene, men også oss i elevrådet, sier hun. Nathan Tewoldebrhan er enig.

— Praten går veldig lett når den ene parten først har tatt initiativet, sier han.

Elevrådet har fått gode tilbakemeldinger fra både elever og lærere etter de avslørte hva de hadde gjort.

- De sier de ikke la merke til at vi gikk rundt, men at de har merket en positiv endring for folk som sitter alene. Det var jo akkurat det som var poenget, så det er gøy, sier Madsen.

Ønsker at elevene tar tak i problemet selv

Elevrådskontakt og avdelingsleder, Sten Aunevik, er stolte av jobben elevrådet har gjort.

Elevrådskontakt og avdelingsleder Sten Aunevik har inntrykk av at dagens elever er snillere enn noen gang.

— Dette er det mest oppsiktsvekkende tiltaket vi har gjort, og vi har jo sett at det har hatt en effekt. Elevrådet har gjort en kjempejobb, sier han. - Jeg er ikke i tvil om at det de har gjort i år har sørget for en større proaktiv holdning blant elevene til å ta tak i problemet selv. De tenker ikke lenger at det bare er læreren som skal ta ansvar, sier Aunevik.

Elevrådet er tydelig på at det sosiale er en viktig del av skolen.

— Skolen er ikke bare et sted for læring, det er også en sosial plattform som vil være den viktigste i flere år av livet ditt. Da er det veldig viktig at ingen går gjennom de tre årene der alene, sier Klepp Madsen, som sammen med resten av styret håper prosjektet vil fortsette til neste år.