KRISTIANSAND: — Med litt alkohol innabords blir atferden en trussel mot både egen og andres trygghet på sjøen. Med eksplosivt salg av hurtiggående båter frykter vi det verste, sier informasjonssjef Ingvar Johnsen i Redningsselskapet i en pressemelding.

Lørdag måtte redningsskøyta "Kaptein Egil J. Nygård" assistere tre uheldige fiskere utenfor Kristiansand.

— To båtførere er allerede skadet i sammenstøt med land. I fjor omkom flere på denne måten enn noen gang. Vi er engstelige for tryggheten på sjøen, sier Johnsen.

Mens turbåtfolket og de yngste blir stadig flinkere, er det i kategorien voksne menn, som er fastboende eller har hytte, de alvorlige ulykkene skjer.

Årsaken er så og si uten unntak høy fart i trange farvann kombinert med alkoholbruk.

— Mens turbåtfolket oftest kjenner reglene, er båten et transportmiddel for den utsatte gruppen. De ser ikke ut til å ha den samme respekten for farene som turbåtfolket, sier Johnsen.

For få år siden hadde hyttefolket og de fastboende i hovedsak en snekke, eller en landstedsbåt med 9,9-hesters påhenger. Nå er det sporty og raske båter med voldsomme motorer som dominerer i skjærgården. Men selv med beskjedne motorer blir åpne, raske båter dødsfeller når det er mørkt i trange kystfarvann.

— Dette er ikke noe nytt for oss. Dette har vi følt på kroppen over flere år, sier informasjonssjef Emma Elisabeth Vennesland ved If forsikring til fvn.no.

Ifølge Vennesland har If forsikring vært tydelige på dette problemet over lang tid, og uttrykt stor bekymring over dagens ferdsel til sjøs. Hun mener at det er blitt mer krevende å være på sjøen i dag.

— Det er veldig mye fart og mange uerfarne førere og manglende nautisk kompetanse, sier Vennesland.

Manglende merking til sjøs er også et problem.

— Det er mange uerfarne som setter seg i hurtiggående båter, men det er også mange erfarne som kan gå på et skjær, så vi trenger at myndighetene tar merking av skjær på alvor.