OSLO: – Vår overgang fra Norsk Flygerforbund til YS har vært kjent i flygermiljøet over et halvt år, og har overhodet ingen ting med de siste dagers situasjon i SAS Braathens å gjøre, sier leder for Braathens-flygerne, Jan Levi Skogvang, til NTB.

Et stort antall flygere med fartstid i SAS har de siste dager sykmeldt seg, noe som har forårsaket et høyt antall kanselleringer av SAS Braathens-avganger over hele landet.

Stoppet av IFALPA

Skogvang sier at flygergruppen i lang tid har forberedt en utmelding, og at dette har vært kjent for Norsk Flygerforbund i vel et halvt år.

– Vi var egentlig på vei over ved nyttårstider, men den internasjonale flygerføderasjonen (IFALPA) fikk oss til å utsette overgangen fordi organisasjonen ønsket å ha alle SAS Braathens-flygerne med i Norsk Flygerforbund.

Vi utsatte overgangen i to måneder med sikte på å legge grunnen for en felles forening for de to flygergruppene. Men nå begynner tiden å bli litt knapp for oss, dersom vi skal få på plass lønns— og arbeidsavtaler for oss selv innen 1. april. Derfor går vi over til YS 1. mars, sier Skogvang.

Den aktuelle organisasjonen innen YS er Parat, hvor Skogvang og hans flygerkolleger treffer en tidligere kabinansatt i Braathens – Elisabeth Eliasson – som nå er leder i dette YS-forbundet.

Vil oppklare misforståelser

Ifølge en pressemelding fra Norsk Flygelederforbunds leder Jan Dieset torsdag, er IFALPA interessert i å medvirke til at Braathens-flygerne fortsetter som medlemmer av Flygerforbundet. Dieset oppfordrer flygergruppen om å benytte seg av denne muligheten, samt å oppklare eventuelle misforståelser som kan ha oppstått i en presset situasjon.

Ifølge VG Nett skal Braathens-piloter ha følt seg som B-medlemmer i Norsk Flygerforbund. Det er en oppfatning som ifølge Dieset ingen i Flygerforbundet kjenner seg igjen i.

Skogvang ønsker ikke selv å kommentere påstander om at Braathens-flygernes samarbeid med SAS-flygerne skranter på mange områder.

– Jeg ønsker ikke å skape konflikt, det er ingen tjent med, sier han til NTB.