OSLO: — Du kan nok si det slik at vi ikke er helt fornøyd med finansieringen, sier samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) til Fædrelandsvennen.Dermed heller hun kaldt vann i blodet på tunneloptimistene i Kristiansand. Som trodde kampen i realiteten var vunnet da formannskapet for en måned siden vedtok en plan som skulle dekke inn de 215 ekstramillionene en tunnel vil koste.Da håpet det politiske flertallet med ordfører Jan Oddvar Skisland (KrF) i spissen at det bare var spørsmål om dager før Miljøverndepartementet ville gi grønt lys for tunnel. Men nå har det gått over en måned.Fædrelandsvennen har de siste dagene snakket med flere kilder i Samferdselsdepartementet som alle bekrefter at de ikke ser på politikernes vedtak som godt nok. De har blitt styrket i sin tro på at bro er det beste. Mens deres kolleger i Miljøverndepartementet ønsker tunnel ut ifra miljøhensyn.Ingen ønsker imidlertid å si noe offentlig om dette.Men på direkte spørsmål bekrefter samferdselsministeren at det er her hunden ligger begravd.- Det er riktig å si at utfordringen nå ligger på manglende finansiering, sier Navarsete.- Men bystyrepolitikerne mener de har skaffet inndekning?- Fra vår side er det viktig at ikke en eventuell tunnel går ut over andre trafikktiltak eller nabokommunene, sier Navarsete som ikke ønsker å utdype dette.Skisland og hans kolleger har vedtatt å dekke inn de ekstra 215 millionene på følgende måte:Ti måneder ekstra med bompenger (64 millioner kroner)Kommunen betaler 40 millioner kroner for tomtegrunnen på Gartnerløkka som spares ved tunnelKommunen betaler 25 millioner kroner for ny vei fra E 39 til EuroterminalenKommunen reduserer utbyggingen av Kuliaveien med 20 millioner kronerKommunen kutter sykkelvei fra Bjørndalen til Hamresanden med ti millioner kroner.56 millioner tas fra nytt kryss i Narvika.Ordfører Jan Oddvar Skisland er frustrert over at avgjørelsen drar ut.- Vi har jo oppfattet at Samferdselsdepartementet er bremseklossen. Og at de velger å kjøre denne kampen veldig langt. Men for vår del kan vi nesten ikke gjøre noe mer. Nå har vi presisert hvor pengene skal tas ifra.- Hva betyr det at avgjørelsen drøyer ut i tid?- Det er klart det skaper trøbbel for oss. Det ene er jo utbyggingen av E 39, men dette rammer jo også Vågsbygdveien som det er stort behov for å gjøre noe med.- Er det dårlig tegn for tunnelen at løftene om en snarlig avgjørelse stadig brytes?- Jeg velger fremdeles å være optimist, sier Skisland.