KRISTIANSAND: — Situasjonen med de enorme køene kan ikke fortsette bare fordi Dyreparken skal ha en tier for parkering. Jeg mener de heller burde ta betalt for parkeringen når de besøkende er på vei ut av parken. Da får du jo en kontrollert utkjøring på E18 også, sier administrerende direktør i Nettbuss, Anders Roger Øynes, til fvn.no, før han fortsetter:

— Vi ønsker jo at Dyreparken skal ha så mange besøkende som mulig vi også. Vi er kun interessert i å finne gode løsninger.

Politiet har fått inn meldinger om at køene har stått så langt som til Bjørndalssletta i dag. Det fører til forsinkelser på omtrent en time for både Bussen AS og Nettbuss.

Ekstra busser

Nettbuss har sett seg nødt til å sette inn ekstra busser for å plukke opp passasjerer som står å venter langs busstoppene på veien. Køene får innvirkning på både Timeekspressen mellom Kristiansand og Arendal, og Sørlandsekspressen som går fra Kristiansand til Oslo.

— Vi har satt inn ekstra busser fra Grimstad for å plukke opp folk som venter. Køene gir oss store utfordringer i planleggingsarbeidet nå som det er ferietider. Og det er klart at når vi i tillegg må sette inn ekstra materiell, så koster det penger, fastslår Øynes.

Forsinkelsene som oppstår for også konsekvenser for korresponderende busser.

— Dette får jo følgeskader for hele linjenettet vårt, forteller Øynes.

- Må finne oss i det

Også Bussen AS river seg i håret over de endeløse køene, men like vanskelig som Nettbuss, har de det ikke.

— Så lenge vi får satt opp ekstra busser fra sentrum og ut til Flekkerøy så går det jo bra. Så må vi rett å slett finne oss i køene ut til Sørlandsparken, enten vi liker det eller ikke, sier administrerende direktør i Bussen AS, Harald Vålandsmyr.

Bussen AS sendte etter forrige torsdags køkaos et brev til politiet, der de uttrykte et ønske om at politiet kunne være med å bidra til en lettere trafikkavvikling. Vålandsmyr utelukker ikke at de etterhvert kommer til å kontakte Dyreparken direkte.

— Hvis situasjonen vedvarer så må vi ta kontakt med Dyreparken, for å se om vi kan finne en løsning sammen, sier han.

Stressfaktor for sjåførene

I mellomtiden er det bussjåførene som får den strieste tørnen. Spesielt de som kjører Netbuss sine ruter fra Kristiansand til Oslo.

— Det er klart det er en ekstra stressfaktor for våre sjåfører. De prøver jo å stå til kundenes tjeneste, og da blir det jo et stress når du ligger bak ruteplanen helt fra Kristiansand. Noen av bussene skal jo tross alt helt inn til Oslo, påpeker Øynes i Nettbuss.