VENNESLA: — Jeg er ydmyk i denne situasjonen. Dette er vondt for oss også. Vi skal selvsagt ordne opp så godt vi bare kan. Vi vil så gjerne ha sikre forhold, sier baneleder Olaf Nordbø i Jernbaneverket Region Sør.Han var selv og undersøkte forholdene på ulykkesstedet på Vikeland i går formiddag. Der så han blant annet det ødelagte ståltrådgjerdet som Kim Vegard lett forserte på sin vei mot sporet.Nordbø lover altså å gjøre noe med sikringen ved Lunden og andre tilsvarende steder med utrygge gjerder langs strekningen.- Jeg regner selvsagt med at vi først skal se på det stedet der oppe, sier Nordbø, og mener altså ulykkesstedet.Men han mener at bedre sikring ikke løser alle problemer.- Jernbanen er farlig. Det er umulig å sikre det fullstendig. Hvis man vil inn på sporet, kommer man inn uansett. Men det er faktisk ulovlig, sier Nordbø.Dessuten oppfordrer han folk flest til å være seg sitt ansvar bevisst og droppe hærverk.- Vi bruker tre-fire millioner til vedlikehold hvert år. Mye av det er reparasjoner. Det er et stort problem for oss at folk ikke respekterer gjerdene. De klipper hull i dem og ødelegger dem. Og dette er voksne folk. Det er veldig leit og uansvarlig, sier baneleder Nordbø.Ulykken i Vennesla har ført til økt fokus på jernbanesikring landet over. Samferdselsminister Terje Moe Gustavsen uttalte til P4 i går at Jernbaneverket må ta ansvar for sikringen, og at det ikke skal stå på penger. Regjeringen kommer sannsynligvis til å foreslå mer penger til sikringsarbeid i revidert statsbudsjett som legges fram i mai.