MANDAL: Det er 11 år siden Vegdirektoratet sendte ut lovverket om sikring av last, men veivesenet har aldri tidligere kontrollert om vogntogene har vært forsvarlig sikret.— Nei, dessverre, loven er aldri blitt fulgt opp i form av kontroller, sier Egil Elle ved Mandal trafikkstasjon.- Hvorfor? Dere måtte da vite at dette ikke var i orden?- Ja, det er et paradoks at dette ikke er blitt kontrollert før, men vi har for svake føringer på våre kontrollinstrukser. Det etterlyser vi nå, så vi vet hva vi skal kontrollere, sier Elle.Derfor har heller ikke Elle og kollegene funnet det riktig å utstede bøter for dårlig sikring. I stedet purrer de på Vegdirektoratet for å få klarere instrukser og regelverk. Elle og kollegene griper nå fatt i problemet, etter at folk innen last- og sikringsbransjen gjorde dem oppmerksom på det.I et brev til veikontorene skriver Vegdirektoratet at de ikke kan kreve en «tett» krok på lastestroppene. Det kan kun kreves sikring på kroken som er fastmontert på kjøretøyet eller hengeren. Derimot vil de nå vurdere om det også bør innføres sikring på lastestroppenes krok.- Vi mener det bør være sikring på både lastetropper og faste kroker. Først da er du hundre prosent sikker på at de ikke kan løsne, sier Elle.