ARENDAL: — Meldinger fra statsbudsjettet bekrefter at jeg har handlet riktig. Selv med det foreslåtte avgiftskuttet på diesel - 1,13 kroner literen inkludert moms - vil diesel i Norge være mer enn dobbelt så dyr som i Estland, sier Lars Villiam Løite fra Grimstad.Firmaet hans har kjøpt en konkurrent i den estiske hovedstaden Thallin og bestilt åtte nye vogntog som skal få estiske skilter. Trailerne får også sjåfører fra den tidligere sovjetrepublikken.Både de åtte nye vogntogene og to som fulgte med kjøpet, skal brukes til transport mellom Norge og Vest-Europa.- Norsk kostnadsnivå har tvunget meg. Det er mer enn dobbelt så høyt som i Estland. Der borte koster forresten dieselen 4,15 kroner literen. Vedlikeholdsutgiftene i Baltikum utgjør bare en tredjedel av det norske nivået, fremholder Løite, som akter å beholde noe av virksomheten ifra Arendal.Villiams Transport har i dag 22 løyver. Det er åtte av disse han nå eksporterer til Estland. Flere av de resterende kjøretøyene bemanner han med EU-sjåfører. Eieren forsikrer at ingen norske sjåfører sies opp.- Vi erstatter nordmenn som slutter med utlendinger. Etter som vi kjører mye på kontinentet, kan vi like gjerne ha eksempelvis tyske sjåfører som kan språket, sier Lars Villiam Løite.I fjor omsatte firmaet hans for 30 millioner kroner. Men eieren satt tilbake med bare 170.000 kroner i overskudd. Løite står bokført med rundt regnet 500.000 kroner på ligningen.- 280.000 kroner er lønn, resten er aksjegevinst. Firmaet har fire millioner kroner i egenkapital. Da kan man jo spørre om vitsen ved å holde på når bransjen preges av et slit for å overleve. Jeg kunne jo lagt beina på bordet og hatt det greit med renter fra egenkapitalen, påpeker Løite.Det er ikke bare norske avgifter som irriterer transportøren.- Det irriterer grenseløst at norske myndigheter gir lavere bøter til utlendinger enn norske sjåfører. Argumentet er at det er vanskeligere å inndrive bøter fra utlendinger. Samtidig tas norske sjåfører ekstra hardt i utlandet. Disse forholdene bare forsterker den norske bransjens problemer, sier Lars Villiam Løite.Lars.hollerud@fedrelandsvennen.no