SONGDALEN: — Kommunen har tatt seg lovmessige friheter ved innkreving av disse pengene, konstaterer kontorsjef Ole Asbjørn Lie ved Forbrukerrådet i Vest-Agder.Det var han som hjalp Songdalen-familien med å unngå å bli snytt av kommunen.- Hvis dette er noe kommunen har gjort bevisst, er det høyst betenkelig, sier Lie.Saken ligger en del tilbake i tid, men den er blitt kjent først nå. En familie bosatt i Songdalen kommune hadde ikke betalt de forfalte regningene for opphold i kommunal barnehage, angivelig på grunn av akutt dårlig økonomi.Men samtidig hadde familien penger til gode på skatten. Kommunens økonomiavdeling motregnet like godt skattepengene mot barnehagegjelda. Operasjonen kunne skje ved enkel papirflytting.Fædrelandsvennen skrev for et par uker siden om en annen songdøl som kranglet med kommunen for å få erstatning etter sotskader feieren angivelig skulle ha påført huset hans. Songdølen mente han var i sin fulle rett til å holde tilbake de kommunale avgiftene han skyldte fordi han hadde erstatning til gode fra kommunen.Men da slo Songdalen-rådmannen kraftig i bordet med kommuneloven, som sier at den som skylder kommunen skatt eller avgifter ikke kan gjøre det opp ved motregning.Denne gangen er det imidlertid kommunen som ikke har evnet å etterfølge lovens bokstav. Familiefaren reagerte på fremgangsmåten og mente at kommunen ikke bare kunne forsyne seg av skattepengene hans. Og han hadde rett. Han tok kontakt med Forbrukerrådet, som viftet med pekefingeren overfor kommunen og belærte om lovverket.- Kommunen har hjemmel til å motregne med skattepenger på denne måten kun når det gjelder restskatt, eiendomsskatt og trafikkbøter. Ingenting annet, opplyser kontorsjef Lie.Etter at Forbrukerrådet tok fatt i saken, fikk familien skattepengene sine tilbake ubeskåret.Lie understreker at Songdalen kommune heretter må gå via namsmannen når det gjelder innkreving av barnehagegjeld.- Kommunen må og skal vite hva de gjør. Men hvis det skyldes uvitenhet, bekymrer det meg hva de har gjort med andre i tilsvarende situasjon. Her sa familien ifra selv. Feilen må i så fall rettes opp for de andre dette kan ha gått ut over, sier kontorsjef Ole Asbjørn Lie i Forbrukerrådet.Økonomisjef Svein Lohne i Songdalen kommune beklager det inntrufne. - Det var en formalitetsfeil gjort i min avdeling av en av våre nye arbeidstakere som ikke kjente prosedyrene. Så fort problemet ble meddelt, rettet vi det opp umiddelbart, sier Lohne.