KIKKE NØYE: Jon Rislå (34) har sluppet ut kyrne fra driftsbygningen på gården på Eigeland. Når de skal beite, må de over den svært trafikkerte fylkesveien mellom Lillesand og Birkeland. Foto: Hildegunn Mellesmo Aslaksen
MÅ VENTE: Det tar noen minutter å slippe kyrne over fra den ene til den andre siden. Denne gangen venter en lastebil og en personbil på hver sin side. Foto: Hildegunn Mellesmo Aslaksen
TRAFIKKERT: Mens bilene suser forbi, starter kyrne sin vei til beitet. Foto: Hildegunn Mellesmo Aslaksen
Jon Rislå og faren Børge Rislå har melkekyr sammen på Eigeland. Nå håper de vegvesenet kan regulere inn en undergang til barn og kyr når den nye gang- og sykkelveien skal bygges. Foto: Hildegunn Mellesmo Aslaksen

— Det er ikke alle bilister nå som skjønner seg på dyr. Noen kommer kjørende og tuter og tror kyrne skal flytte seg. Etter at den nye E 18 kom er det bare blitt verre og verre å få dem over uten problemer, sier Jon Rislå.

Jon Rislå og faren Børge Rislå har melkekyr sammen på Eigeland. Nå håper de vegvesenet kan regulere inn en undergang til barn og kyr når den nye gang- og sykkelveien skal bygges. Foto: Hildegunn Mellesmo Aslaksen

Hver morgen og hver ettermiddag må Jon Rislå krysse fylkesveien med 43 melkekyr. Nå håper han på en undergang til dyrene.Melkebonden har samdrift sammen med faren, Børge Rislå. I alle år har de geleidet kyrne fram og tilbake over fylkesveien mellom Lillesand og Birkeland. Fjøset ligger på den ene siden av veien, beitet på den andre.

— Det tar ikke så lang tid, men vi må stå og passe på. Det er ikke alle som holder fartsgrensa heller. En dag kommer det en bil som ikke klarer å stoppe, sier Rislå.

Ku-tunnel

Det er 80 kilometer i timen fartsgrense på Eigeland, hvor Rislås gård deles i to. Familien har i mange år forsøkt å få Statens vegvesen til å sette ned fartsgrensen, eller i det minste til å sette opp et varselskilt. Nå skal det endelig bygges gang- og sykkelvei forbi gården.

Rislå har vært i kontakt med veivesenet for å høre om det kan reguleres inn en undergang til kyrne.

— Jeg tenker mest på sikkerhet. Men det er klart det blir enklere for meg med en undergang. Da kan jeg ha dyrene over aleine. Nå må vi alltid være to, slik at noen kan stå og passe på.

Ugland bygget selv

I 2010 søkte gårdeier og milliardær Knut N. T. Ugland i Grimstad om undergang for sine kyr i forbindelse med at det ble ført opp midtdelere på veien som delte hans beite. Regningen for ku-tunnelen måtte han imidlertid ta selv.

— Vi har bygget en undergang, og den måtte vi bekoste selv. Det lot seg gjøre all den tid E 18 ble stengt likevel da de laget midtrekkverk. Det var i fjor høst at vi fikk anledning til det, forteller Arnstein Øyslebø, gårdsbestyrer og eiendomsforvalter på Ugland Gård.

Tidligere kunne ikke melkekyrne på Uglands gård beite på den andre siden av veien. Kyr som skulle over, måtte transporteres på traktortilhenger. Med undergangen på Fjære, er beitet økt med 50 prosent.

Ingen løfter

Statens vegvesen kan heller ikke love Rislå en løsning så tidlig i planarbeidet med gang- og sykkelveien.

— Det kan jeg ikke svare på, men vi må ta det med i vurderingen. Det kan bli utfordrende i forhold til grunnvannet, men dette er et innspill veivesenet må vurdere, sier Birgith Jørgensdottir Reinskaas, prosjektleder i Statens vegvesen.

I området er det også mange barn i barnehage- og skolealder. En arbeidsgruppe som har jobbet for sikrere skolevei langs fylkesvei 402 i årevis, har spilt inn behovet for en undergang på Eigeland, også med tanke på skolebarna.

Rislås egne barn på 7 og 10 blir fulgt over veien når de skal med skolebussen. Rislå har også en femåring. Ingen av dem får lov til å gå langs veien. Bilene suser forbi, og veiskulderen er svært smal.

Når gang- og sykkelveien skal bygges, må han avstå grunn fra beiteområdet.

— Den er verd så mye den gangstien at det betyr ikke noe. Det er bare positivt.