KRISTIANSAND: – Noen har fått dobbeltbelastning. Man holder på å sende brev til dem som har fått dobbeltbelastning og beløpene tilbakeføres, sier daglig leder for Nye Kristiansand bompengeselskap, Gunnar Haddeland, til fvn.no.

Han forklarer at det er systemleverandøren Køfri som har oppdaget feilen. Det er ikke bare i Kristiansand, men mange steder i landet at feilen er oppdaget.

– Det er snakk kanskje om et par tusen kunder her. Det kan ha skjedd på alle bomstasjonene, sier Haddeland.

Fvn.no har vært i kontakt med flere observante kunder som har oppdaget dobbeltføringer i løpet av svært kort

To passeringer i samme sekund

En kunde opplevde å få registrert to passeringer i samme sekund to ganger den 9. mai, henholdsvis på Bjørndalssletta og ved Statoil-stasjonene på Vesterveien. Fem dager tidligere ble to passeringer registrert med ett sekunds mellomrom på stasjonen ved Bjørndalssletta.

Feilen har vært kjent i om lag 14 dager. De utsatte kundene vil nå bli kontaktet.

– Man holder på å sende ut brev til de som har fått dobbeltbelastning og beløpene tilbakeføres, sier Haddeland.

Kundene som er utsatt er blitt fakturert for begge passeringene. Ved bomringen i Kristiansand betaler kundene for maksimalt én passering i timen.

– Selvfølgelig er det en litt uheldig situasjon, men det foreligger en liste over dobbeltføringene, sier Haddeland.

Kommer ikke gjennom

Inge Johnsen fra Iveland er blant kundene som er blitt dobbeltfakturert for passeringer ved stasjonen på Bjørndalssletta. Han reagerer på hendelsen.

– Jeg synes det er forferdelig. Det er bare tilfeldig at jeg oppdaget dette. Hvordan skal jeg kunne stole på bompengeselskapet når de ikke har systemer som fanger opp dette, sier Johnsen til fvn.no.

Han reagerer kraftig på at han ikke klarer å nå bompengeselskapet på telefon.

– Jeg får bare opptattsvar. Hvorfor skal de sløse med min tid, spør Johnsen, og fortsetter: – Jeg tok en time fri fra jobb for å prøve å finne ut hva som hadde skjedd. Men jeg får ikke svar. Det er feil vei å måtte gå via Fevennen, sier Johnsen.

– Saken er fortvilende. De 21 kronene det koster er ikke fortvilende, men måten kundebehandlingen er på. Det gjør meg forbannet, sier Johnsen.

Mange telefoner

Sjef for bompengeselskapet, Gunnar Haddeland, bekrefter at de har problemer.

– Det har vært problemer med at litt for mange ringer samtidig. Men vi har flere som svarer på telefonen, sier Haddeland.

Det er selskapet Agder bomdrift som står for driften av kundesenteret. Årsaken til den store pågangen på telefon er at det nylig ble sendt ut faktura.

– Det er først og fremst på grunn av at det nettopp ble sendt ut autofaktura for mars, april og mai. Den ble sendt ut for ikke lenge siden og det er et ganske stort antall på mange tusen fakturaer og en del har endringer i forbindelse med den. I tillegg er det enkelte som ringer på grunn av dobbeltbelastning, sier Haddeland, som anbefaler folk som har mulighet om å ta kontakt med selskapet på e-post.