KRISTIANSAND: Siden 2009 er det gjennomført tre liknende undersøkelser for Bussen Trafikkselskap. Nå er det Nettbuss Sør, som tok over bussrutene 1. januar, som står for tur.

– Vi spør direkte om hvordan busstilbudet på en spesifikk rute oppleves, blant annet om bussen er ren og velholdt, hvor ofte passasjeren reiser og om hvor tilgjengelig pris— og ruteinformasjonen er. Dette er ingen vitenskapelig undersøkelse, mer en temperaturmåler, sier Morvik.

Informasjonen blir lagret i en database, og brukes som grunnlag til å ta beslutninger, blant annet om hvordan bussrutene skal organiseres.

– Fra 26. april endrer gjør vi endringer på flere ruter, blant annet D2 fra Hånes til Voiebyen, rute 18 fra Odderhei til Hellemyr og rute 22 og 23 over Gimlekollen, tilføyer Morvik.

Mye kjeft

– Dere har fått en del kjeft siden oppstarten i januar?

– Det har vært mye å håndtere enkelte dager, sier Morvik.

– Vi har fått mye kjeft. Det som er så synd, det er at det henger igjen et inntrykk om at bussene er sene. Dette var riktig i januar og februar, men inntrykket er ikke riktig lenger, tilføyer Bjørg Bjotveit. Hun er en av dem som tar imot klagene via ruteopplysningen 177. ## Hva synes du?

Busspassasjerene blir bedt om å gi svar på en skala fra en til syv, hvor en er dårligste karakter. Dette er blant det Agder kollektivtrafikk ser etter svar på:

  • Alt tatt i betraktning, hvor tilfreds folk er med hvordan AKT/busselskapet møter kundene.

  • Om rutetidene for de lokale bussene passer folks behov.

  • Om det er lett å få informasjon om rutetilbudet.

  • Om bussene holder rutetidene.

  • Om AKT/Busselskapet lytter til kundenes synspunkter.

Avstemning:

  • Fornøyd med busstilbudet? Send Buss ja til 03811

  • Misfornøyd med busstilbudet? Send Buss nei til 03811

Skriv din mening om bussene i debatten under saken!