KRISTIANSAND: — LO i Kristiansand og omegn ser med bekymring på at Nav i Vest-Agder har begynt å tolke reglene for permittering på en ny måte etter omleggingen som kom for snart et år siden. Slik vi tolket endringen var det kun antall uker man kan gå permittert som ble redusert, skriver Harald Flatnes i en pressemelding.

Han er leder for LO i Kristiansand og omegn og viser til at den nye praksisen har skapt store problemer. Fædrelandsvennen har tidligere omtalt at både ansatte og ledelsen ved Konsmo Fabrikker ble overrasket da de oppdaget at seks permitterte ikke har krav på dagpenger.

— Det er sjokkerende. Det betyr jo at Nav vil at fabrikken helst skal si opp folk, selv om det bare i en periode er lite arbeid her, sa klubbleder for Fellesforbundet på fabrikken, Odd Aukland.

Uforutsigbar stans?

LO påpeker at det nå kan bli lettere for bedrifter å ty til oppsigelser. Dermed mister de også kompetanse og kan få problemer når produksjonen skal starte opp igjen etter en periode med lavere aktivitet.

Harald Flatnes.

— Vi forstår ikke Nav sin tolkning, selv etter at Per Lund, avdelingsdirektør i Nav Vest-Agder har forsøkt å forklare hva de mener. Han snakker om uforutsigbar stans, men hva er egentlig det, spør Flatnes.Lund svarer at regelverket ikke er endret, og at Arbeids- og velferdsdirektoratet i april presiserte hvordan en skulle tolke dette, spesielt med tanke på sesongpermitteringer.

Sikre likebehandling

— Hensikten med presiseringen var å sikre lik behandling i hele Nav. Det dette regelverket Nav Vest-Agder også følger, og vil sikre likebehandling i hele landet, kommenterer avdelingsdirektøren.

Videre sier han at når permitteringsårsaken er påregnelig og forutsigbar, så kan arbeidsgiveren påvirke situasjonen. De kan for eksempel å finne for andre sysselsettingsmuligheter eller drive opplæring i disse periodene.

— Arbeidsgiver har innenfor lov- og avtaleverket muligheter til å avtale forskyving av arbeidstiden eller innføre innarbeidingsordninger. Arbeidsgiver kan også vurdere redusert bemanning dersom det er nødvendig, fortsetter Lund.

Urettferdig

Flatnes stiller spørsmål til hva som ligger i en uforutsigbar stans.

— Vi har bedrifter som har planlagt stans av forskjellige årsaker og der de ansatte får dagpenger i permitteringsperioden, andre får ikke pga at man definerer stansen på en annen måte. Dette virker for oss veldig uvilkårlig og urettferdig, kommenterer LO-lederen.

Sikkerhetsnett

Nav svarer at dagpenger skal være et sikkerhetsnett ved hendelser som arbeidsgiveren ikke kan forutse, og at deres oppgave i saker der arbeidstaker krever dagpenger under permittering er å vurdere om det er dokumentert eller sannsynliggjort at det har oppstått mangel på arbeid som det ikke har vært mulig til å forutse og å innrette seg i forhold til.— Det er ikke intensjonen bak regelverket at dagpenger under permittering skal være en form for bedriftsstøtte der virksomheter opplever en forutsigbar nedgang i etterspørselen etter sine varer eller tjenester, eller der arbeidsmengden varierer i løpet av et år, svarer Lund.