— Slik vi ser det, har regelendringen når det gjelder advokatsalær ikke påvirket pasienters bruk av advokattjenester i saker som pågår hos oss. Vi ser at mange små og store advokatfirmaer som tidligere har håndtert saker hos oss fortsatt gjør det, og vi er overbevist om at pasienter som ønsker slik bistand vil kunne skaffe seg en dyktig advokat med god kunnskap om saksområdet, som er villig til å ta på seg oppdraget, sier assisterende direktør Rolf Gunnar Jørstad i Norsk pasientskadeerstatning (Npe).

Npe har de tre siste årene utbetalt kr 2,34 milliarder i erstatninger til pasienter, pårørende og etterlatte. Én av fem vedtak om erstatningssummer i Npe blir påklaget til Pasientskadenemnda. Av disse oppjusterer nemnda erstatningen i 29 prosent av tilfellene. Det viser tall Npe har utarbeidet for Fædrelandsvennen.

Jørstad peker på at Npe er et offentlig organ – i motsetning til forsikringsselskaper – og at det ikke oppsiktsvekkende at denne forskriften brukes på dette området, på samme måte som i fri rettshjelp-saker, straffesaker og barnevern-saker.

— Seniorrådgiver Per Oretorp i Landsforeningen for trafikkskadde mener pasienter som er skadet i helsevesenet burde fått mange millioner kroner mer i erstatning?

- Det er en påstand som vi ikke kan se at det er dekning for. Npes oppgave er å komme frem til riktig erstatning, basert på gjeldende rett. Erstatningspraksis fra domstolene og Pasientskadenemnda er retningsgivende for vårt arbeid. Som forvalter av samfunnets midler kan vi ikke være erstatningsdrivende, og vi kan ikke som forvaltningsorgan kjøpe oss ut av saker, noe forsikringsselskapene til en viss grad kan gjøre av omdømmehensyn.

— Oretorp mener at Npe prioriterer tempo framfor grundighet i behandlingen?

— Det er viktig med en balansegang mellom kvalitet og tempo når vi behandler sakene som er meldt til oss. Samtidig er det slik at Npe aldri vil gå på akkord med kvaliteten når vi behandler sakene, sier Jørstad.