KRISTIANSAND: — Da er byen 360 år. Vi må satse alt på å ha gravd alt klart til da, sier Sigurd Tvedt i Kvadraturforeningen.

Sammen med Fred Bjerke, leder i næringsforeningen, kjemper Tvedt nå innbitt for å få fortgang på saken - for å sikre utviklingen av Kvadraturen som handelssenter.

  • Vi må ikke sakke akterut som handelssentrum, men tvert imot vokse videre. Og da er parkeringshus under Torvet helt sentralt, sier Bjerke.

Kvadraturforeningen og næringsforeningen har engasjert eksperter fra Rambøll Unico i Kristiansand, København og Trondheim til å jobbe fram et parkeringskonsept under Torvet. I går var disse sammen med handelsstanden ute på Torvet for å se på forholdene.

— Vi gjør nå den utviklingsjobben politikerne ikke har gjort. Det viser hvor viktig vi mener denne saken er, sier Tvedt.

Bystyret vedtok å vurdere parkeringshus under Torvet, etter forslag fra Høyre, for ett drøyt år siden. Men det ble med vedtaket.

UNDERJORDISK.

— Det avgjørende er at parkeringshuset oppleves som sentralt for bilistene. Derfor bør det nok også planlegges butikksenter under bakken, sier Bjarne Winterberg, som jobber med byplanlegging for Rambøll Unico i Danmark.

  • Underjordisk parkering er utfordrende. Vi må få lyset ned. Om det passer i Kristiansand er for tidlig å si. Vi må analysere litt, sier Kjell Ivar Ødegård, som er trafikkekspert for Rambøll Unico i Trondheim.

Handelsstanden har dårlig tid, og vil helst ha ekspertenes konklusjoner klare før nyttår. Tvedt har allerede ønskene klare:

— Jeg tenker servicekontor under jorda. Folk må kunne handle tunge ting oppe i gatene, mens vi ordner med levering like ved bilen før kunden drar hjem. Vi må også ha heiser opp til bakken flere sentrale steder, sier han.

1000 biler.

Parkeringshuset tenkes under hele Nedre og Øvre Torv i to etasjer, med innkjøring i Bryggebakken og Festningsgaten. Det skal få plass til cirka 1000 biler.

— Dessuten må vi stenge Kirkegata. Nedre og Øvre Torv må bli ett stort sammenhengende, livlig uteområde, sier Tvedt.

Byutviklingsstyrets leder, Hans Otto Lund (H), var også med på befaringen i går, og han mener parkeringshus ikke kolliderer med bystyrets klimaplan som forutsetter redusert bilisme.

— Ingen motsetning i det. Matpakkekjørerne må vi gjøre noe med. De er problemet. At folk kommer for å handle i byen, må vi aldri se på som et problem, sier Lund.

FAKTA

Parkeringsplasser.

Det er cirka 8000 parkeringsplasser i Kvadraturen i dag.

Over halvparten av dem er private.

Kommunen jobber målrettet for å redusere gateparkering til fordel for parkeringshus.