Ord som inflasjon, synergi og kapitalutvidelse brukes daglig i så vel trykte medier som radio og TV. Men mange forstår ikke betydningen av ordene, viser en undersøkelse gjennomført av Opinion på oppdrag fra Aftenposten.

For eksempel klarte bare 61 prosent å forklare at inflasjon er det samme som prisstigning. 46 prosent visste hva kapitalutvidelse betyr mens bare 28 prosent kunne forklare betydningen av ordet synergi.

Bare 12 prosent visste hva forkortelsen UMTS står for (engelsk navn på nytt mobilsystem) mens IP-telefoni (telefoni over bredbånd) kunne forklares av 25 prosent av de spurte.

– Mediene kan støte fra seg brukere ved å bruke for mange faguttrykk. Vi vet at mange detter av lasset hvis mange bokstavord blir brukt, sier Sylfest Lomheim, direktør i Norsk språkråd til Aftenposten. .

Gjenkjennelsesprosenten for fem av ordene var 70 prosent eller høyere. Dette gjaldt ord som refinansiering, fusjon og egenkapital. Lomheim understreker at dette er et godt resultat i internasjonal sammenheng.