Bergen (NTB-Kjell Sletta): – Vi vil invitere banker, kortselskaper, politi og påtalemyndighet, tilsynsorganer og andre til et felles samarbeidsorgan for å forebygge og bekjempe forbrukersvindel på nett, sa forbrukerombud Bjørn Erik Thon på årsmøtet i Sparebankforeningen i Bergen fredag.

Forsøkt svindlet

Thon sa at svindel på internett er et økende problem. Han fortalte at han selv var en av dem som ble forsøkt lurt i vår da svindlere sendte e-post til bankkunder og ba dem oppgi kredittkortnummer og kode på en falsk hjemmeside.

I likhet med nesten alle andre som fikk den falske e-posten, lot ikke Forbrukerombudet seg lure.

Falske lotterier

Forsøk på å lokke ut kredittkortnummer er et eksempel på svindel, et annet eksempel er lotterier der man får vite at man har vunnet men må betale inn et beløp for å få gevinsten.

– Svindelforsøkene blir stadig mer avanserte, derfor er det viktig med bredt samarbeid for å hindre dem, sier Thon til NTB. Han viser til at Canada er et foregangsland som har etablert et slikt samarbeid.

– Det er mulig å spore opp svindlerne via nettet. Vi må følge dataspor og pengestrømmene, finne ut hvilke kontoer pengene går inn på. Men for å få til dette trenger vi et bredt samarbeid med organer som sitter med ulik ekspertise, sier Thon.

Han opplyser at han vil ta et initiativ til å etablere samarbeidsorganet i løpet av kort tid.

Banksvindel avslørt

Svindlerne som forsøkte seg både på Forbrukerombudet og noen tusen andre nordmenn i vår oppnådde ikke noe med svindelen.

Informasjonssjef Eivind Grønstad i DnB NOR forteller til NTB at svindelforsøket ble avslørt og serveren der den falske hjemmesiden lå ble funnet i løpet av få timer.

Svindelforsøket skjedde en torsdag kveld i mars. Svindlerne hadde skaffet seg lister med tilfeldige e-postadresser til nordmenn. Så sendte de ut brev i navnet til Norges største bank i håp om at mange av mottakerne var bankkunder i DnB NOR.

På vakt

Både den falske e-posten og hjemmesiden var på engelsk ved dette svindelforsøket, og svært få lot seg lure, opplyser Grønstad.

Han forteller at banken avslørte et nytt svindelforsøk i høst. Denne gang var hjemmesiden på norsk. Siden ble oppsporet og stoppet i løpet av en drøy time.

– Noen ganske få personer hadde sendt fra seg kortopplysninger. Men ingen av dem har registrert at kortet er blitt misbrukt, sier Grønstad.

Han forteller at serverne med de falske hjemmesidene tilhørte institusjoner i USA som var blitt hacket av svindlerne.

– Vi vet ikke om de som gjorde dette var ute etter penger eller bare ville prøve om de kunne lure noen, sier Grønstad som er helt enig med Forbrukerombudet i at dette er et økende problem som man må være på vakt mot. (©NTB)