KRISTIANSAND: Det bekrefter ministerens kontor overfor Fædrelandsvennen.— Vi er glade for at samferdselsministeren har takket ja til å komme. Åpningen av bussmetroen er en viktig markering for byen og distriktet. Og også for samferdselsministeren. Bussmetroen i Kristiansand representerer et banebrytende arbeid, sier samferdselssjef i Vest-Agder, Leif Storsve. Ingen andre steder i Norge vil ha et liknende busstilbud, med 130 busser i døgnet i metrotraséen.Hva slags markering det blir 2. september er fortsatt under planlegging, men de som gjetter på snorklipping og busskjøring tar neppe mye feil.- Vi vil nok kjøre strekningen i en buss med spesielt inviterte personer. Og så blir det trolig snorklipping på Trekanten og deretter bespisning. En ganske tradisjonell markering, sier Storsve. Han lover at alt er i rute til åpningen. Jobber med holdeplasser

Arbeidet med metroen går for fullt nå om dagen. Nye ventebuer i glass er satt opp en rekke steder, og ved Trekanten, som er endeholdeplassen for metroen på vestsiden av byen, bygges det både holdeplasser og gangbro over Vågsbygdveien. Ved Rona, endeholdeplassen på østsiden av byen, bygges det fotgjengerundergang mellom holdeplassene.- Vi ruster opp alle holdeplassene, og gjør plass til to busser der hvor det er fysisk mulig. Holdeplassene blir også hevet noe og tilpasset nye busser med atkomst for funksjonshemmede, sier senioringeniør Alf Helge Vindsland.Veivesenet har ansvaret for de 17 metroholdeplassene utenom Kvadraturen. Noen stopp er snart ferdige, andre gjenstår det litt arbeid med.- Vi er i rute og blir ferdige før åpningen, lover Vindsland. Rapport om trasévalg

Selv om metroen åpner i september, er det fortsatt uenighet om hvilken trasé som er den beste rundt Oddemarka på Lund. - Bussen vil ha tre valg - via HiA, inni Oddernestunnelen eller oppå tunnelen, sier Storsve.Selv ønsker han å la bussen kjøre oppå tunnellokket mellom Bjørndalssletta og Østerveien, mens politikerne i Kristiansand har gått imot dette.Samferdselssjefen i Vest-Agder venter nå på resultatet av en ny forskningsrapport fra ViaNova, som gir en faglig vurdering av de ulike trasévalgene. - Kommunen styrer arealbruken, og om bystyret nekter bussen å kjøre på tunnellokket, står vi tilbake med bare to alternativer. Vi har bedt ViaNova se på saken fordi vi ønsker en faglig bakgrunn, slik at avgjørelsen ikke bare baserer seg på følelser, sier Storsve. Han venter rapporten i løpet av et par uker.- Deretter vil vi fremme saken politisk både i fylkeskommunen og kommunen i løpet av tidlig høst. Vi må ha denne saken avklart før det ene løpet av tunnelen åpner i slutten av november, sier Storsve.