KRISTIANSAND: — Vi må samle kreftene for å gjøre en real innsats, først og fremst i samarbeid med Aust-Agder, gjerne også i allianse med SAVOS, sa Jan Helland-Olsen (A) da fylkestinget i går drøftet Nasjonal transportplan 2002-2011. SAVOS er samarbeidsutvalget for Vest- og Sørlandet.Der er Agder-fylkene plassert i en bevilgningsmessig bakevje. Det er dette landsdelen søker å samle kreftene for å rette på.- Det nytter ikke å gå rundt og kose seg og tro at alt retter seg av seg selv, sa Olsen, og minnet om at det er en formidabel utfordring landsdelen står overfor.Med 30 mot 15 stemmer fra H og Frp avviste fylkestinget et forslag fra Arild Birkenes (Frp) om å reise et bastant krav overfor Stortinget om økte veibevilgninger til Agder for årene 2002-2011. Han foreslo at man skulle kreve tre milliarder til stamveien (E 18/E 39) og at bevilgningene til riksveier ble doblet i samme periode, til en milliard.- Det nytter ikke nå å komme og rope høyere enn Agderrådet, sa Nils Aurebekk (Sp) i en kommentar til forslaget fra Birkenes.I sin argumentasjon la Helland-Olsen stor vekt på betydningen av at landsdelen opptrer samlet, og at man innser at bedre veier i Flekkefjord også er et gode for Risør, og omvendt. Han ga også uttrykk for at det ikke er tomt prat når Agderrådet sier man nå er villig til å ta i bruk utradisjonelle virkemidler for å få økte bevilgninger.Birkenes ville ta enda hardere i. - Det er på høy tid at fylkestinget i Vest-Agder virkelig drar til, sa han.Erik M»ller (SV) er blant dem som mener fylkespolitikerne i alt for stor grad fokuserer på vei og nybygging.- Vi må heller bruke avgifter for å begrense trafikken på veiene, spesielt tungtrafikken, sa han, og viste til at den nye bildelfabrikken i Farsund transporterer ut all produksjonen på trailer. Likeså råvarer inn til fabrikken. Årsaken er at dette er billigere enn sjøtransport. Han ser det som meningsløst å stadig måtte bygge nye veier, fordi man har et avgiftssystem som gjør det lønnsomt å bruke vei og trailer i stedet for andre transportsystemer.Forslaget hans om å få endret på dette systemet, ble forkastet mot 11 stemmer.Fylkestinget avviste også tanken om å få utredet prinsippet om veiprising, det vil si en egen avgift for bruk av enkelte veistrekninger i bestemte tider av døgnet.Fylkestinget avviste også et forslag fra Høyre om å åpne for at private aktører kan stå for utbygging og drift av veiprosjekt. Derimot vil fylkestinget ha Kristiansand havn og Nordic Link inn i Nasjonal transportplan. Det samme gjelder utbygging av Kjevik og ny vei til Kjevik. Man vil ha utredet landfast til Hidra og at flyplassen på Lista får utviklingsmuligheter.